РЕФОРМА ОСВІТИ: ЧИ ГОТОВА КІРОВОГРАДСЬКА ОБЛАСТЬ?

Україна продовжує реформуватися, і зміни торкнулися складної системи освіти. Той самий законопроект «Про освіту» №3491-д Верховна Рада ухвалила у першому читанні ще у жовтні минулого року. У законопроекті прописано стратегію розвитку і реформування всієї концепції освіти на Україні на найближчі 12 років.

А вже на початку цього тижня, у вівторок, Верховна Рада прийняла цей закон під час вечірнього пленарного засідання. Законопроект доволі ґрунтовний, тому викликав жваву дискусію у сесійній залі. Тим паче, що до нього було запропоновано близько двох тисяч правок! Та набравши 255 голосів, законопроект було прийнято в другому читанні та в цілому. То які головні зміни пропонуються Міністерством освіти і як вони втілюватимуться в Кіровоградській області?

Початкова школа: полегшуємо рюкзаки

Міністерство освіти пропонує запровадити початкову чотирирічну школу, розділивши її на два умовних цикли. Перший цикл, який займає 1-2 класи, є адаптаційно-ігровим. Тут передбачається обмеження обсягу домашніх завдань, а навчальний матеріал можна буде інтегрувати в змісті споріднених предметів або вводити до складу предметів у вигляді модулів. Тобто викладання буде відштовхуватися не від дисципліни за розкладом, а одна тема буде пояснюватися з точки зору різних дисциплін. Це має і полегшити рюкзак першачків: замість десятка різних підручників туди увійдуть один-два. Крім того, оцінки ще не будуть грати вагомої ролі на початку шкільного життя дитини, адже планується запровадити описове формувальне оцінювання. Якість освіти, зокрема з іноземної мови, буде підвищено в кожній початковій школі. Навчання буде організовано за єдиним стандартом без запровадження предметів із поглибленим рівнем.

Предметне навчання з різних дисциплін та оцінювання гратиме роль у другому циклі початкової освіти – у 3-4 класах. Але оцінки учні отримуватимуть не з усіх предметів (без стандартних оцінок залишаться музика, образотворче мистецтво тощо). У процесі навчання будуть використовуватися методи, які вчать робити самостійний вибір, пов’язувати вивчене з практичним життям. При цьому в одному класі передбачається не більше восьми обов’язкових предметів. Державна підсумкова атестація здобувачів початкової освіти буде здійснюватися лише для моніторингу якості освітньої діяльності закладів.

У Кіровоградській області пілотний проект впровадження нових стандартів у початковій освіті чекає на першокласників Кропивницького навчально-виховного об’єднання №25, Олександрійського навчально-виховного комплексу №15, Світловодського НВК №7 та Бобринецького НВК №1. Ці школи були відібрані за відповідність багатьом вимогам, серед яких і оснащення класних кімнат, підготовка педагогічних кадрів, згода батьків тощо. Тут вчитель буде не наставником, який посідає чільне місце за окремим столом біля дошки, а стане порадником і другом. Новітня методика включатиме активну роботу в групах, діяльність за межами класної кімнати.

Базова середня та профільна старша

Середня ланка освіти займатиме п’ять років. Навчання буде здебільшого предметним, а частину часу відведуть на предмети за вибором. Особливу увагу в освітньому процесі буде приділено вивченню державної мови. Результати навчання оцінюватимуться через державну підсумкову атестацію у формі зовнішнього незалежного оцінювання.

Щодо старшої школи, то вона буде трирічною – тобто в школах буде додатково створюватися дванадцятий клас. В Міносвіти запевняють, що трирічна старша профільна школа може бути запроваджена тільки тоді, коли буде в країні відповідна мережа закладів та кошти на 12 років навчання. У рамках профільної освіти старшокласник зможе обирати одне з двох спрямувань навчання: академічне (з поглибленим вивченням окремих предметів з орієнтацією на продовження навчання в університеті) і професійне, яке передбачає поряд зі здобуттям повної загальної середньої освіти отримання першої професії, не обмежуючи можливість продовження освіти. Здобуття профільної середньої освіти за академічним спрямуванням буде здійснюватися в академічних ліцеях. Буде створено мережу академічних ліцеїв на зразок мережі профліцеїв, тобто третій ступінь школи відокремлять від другого ступеня. В академічних ліцеях перший рік навчання буде перехідним, де учень ще зможе змінити профіль навчання. Також учні матимуть право обирати не лише предмети, а й рівні їхньої складності. Профільну ж середню освіту за професійним спрямуванням здобуватимуть у професійних ліцеях та профільних коледжах. За умови успішного проходження державної підсумкової атестації у формі ЗНО випускники професійних ліцеїв та коледжів зможуть вступати до ВНЗ, а випускники коледжів – навчатися у ВНЗ за скороченою програмою. Та, мабуть, головна реформа, що очікуватиме на учнів шкіл, – це перехід від великого навантаження теоретичних знань до практичного використання. Тобто учнів вчитимуть не багато знати, а бути компетентними у багатьох сферах.

В Кіровоградській області, за словами очільника обласного управління освіти, вже цьогоріч старші класи в школах мають бути повністю профільованими. Вже зараз результати ЗНО демонструють, що звичайні універсальні старші класи програють в якості надання освіти. Наприклад, Олександрівське НВО №1 впровадило експеримент за індивідуальними планами навчання для кожного учня у випускному класі, і як результат вони мають п’ять медалістів на клас. Також, за словами Володимира Таборанського, навчальні програми включатимуть і тестові види нормативів, щоб підготувати школярів до форм складання ДПА та ЗНО. Так, найкращі показники за результатами ЗНО цьогоріч продемонстрували випускники з міст Кропивницького, Олександрії, Світловодська, Маловисківської ОТГ та Гайворонського району. Низькі показники за всіма предметами було зафіксовано серед учнів Компаніївського, Світловодського, Кіровоградського, Благовіщенського та Устинівського районів області. А от у всеукраїнському рейтингу непогані результати по ЗНО Кіровоградська область продемонструвала з таких предметів, як французька та німецька мови: 2 та 6 місця відповідно.

ПТНЗ: обласні реформи

Відповідальність за підготовку кадрів професійно-технічними навчальними закладами була передана на обласний рівень. Тож у Кіровоградській області, враховуючи нарікання на недостатню підготовленість професійних кадрів, планують впровадити дуальну профтехосвіту: учні навчатимуться не тільки у власне училищі, а проходитимуть посилену практику на виробництвах. За словами Володимира Таборанського, поки пілотним у новій системі стало Кіровоградське вище професійне училище №4, яке вже зараз запроваджує тісну співпрацю із підприємством «Ельворті». Передбачається, що учні ВПУ 60% від усього навчального часу проводитимуть на підприємстві. Також Володимир Таборанський запевнив, що в області створять навчально-практичні центри. Наприклад, ПТУ №8 в місті Кропивницькому та Бобринецьке училище №32, на базі яких є сучасна техніка та обладнання, можуть стати базою для інших ПТНЗ у сфері практичних занять. Ті ж ПТНЗ, які мають малу наповнюваність, підлягають реорганізації шляхом об’єднання. Так, вже планується об’єднати професійні ліцеї побутового обслуговування та сфери послуг у місті Кропивницькому, два ПТНЗ у Знам’янці, а також ПТНЗ у Маловисківському та Новомиргородському районах. При цьому з обласного бюджету планується виділити кошти на ремонт гуртожитків училищ в містах Бобринці, Голованівську, Малій Висці, Олександрії та Знам’янці.

Інклюзивна освіта: бути частиною суспільства

У запропонованому законопроекті окрема увага приділяється інклюзивній освіті. Для учнів з особливими потребами буде створено умови для навчання спільно з однолітками, запроваджено індивідуальні програми розвитку, зокрема корекційно-реабілітаційні заходи, психолого-педагогічний супровід. Передбачається поступове скорочення та ліквідація інтернатів. В цьому році вперше з державного бюджету України передбачена субвенція на території для впровадження інклюзивної освіти. Діти з особливими освітніми потребами, діти з інвалідністю не мають бути відрізаними від суспільства, закриті вдома на індивідуальному навчанні або в спеціальних інтернатних закладах. В Кіровоградській області завдяки отриманій субвенції з індивідуального навчання до шкіл перейшло вже 218 учнів, в цьому році планується долучити до освітнього процесу ще 500 дітей. Очільник профільного управління ОДА Володимир Таборанський зазначив, що 20% субвенції витрачається на обладнання приміщень, адже навчальні заклади мають бути доступними не лише ззовні, а й зсередини: тобто не лише пандусами при вході, а й вбиральнями для людей з інвалідністю, ліфтами та іншими засобами. Також кошти із субвенції направлені і на збільшення асистентів для супроводу дітей з особливими освітніми потребами. Щодо скорочень інтернатів, то в Кіровоградській області відповідні навчальні заклади вже почали реорганізовувати (цьогоріч не було набору в 1 клас, наступного – в другий і т.д.) в Олександрії та смт Пантаївці. Таким чином така освітня ланка, як інтернати, з часом скоротиться, а профільний педагогічний колектив буде користуватися попитом у власне сфері інклюзії.

Ірина ТРЕБУНСЬКИХ

Напишіть відгук