ВІДНОВЛЕНА ДОНЕЧЧИНА: ДОСЯГНЕННЯ ТА ПОМИЛКИ

Пройтися вулицею Двірцевою, привітати Черкаську громаду із надбанням, відвідати відремонтовані опорні школи та відновлені мости – все це можна зробити в Донецькій області. Так-так, саме там, де на підконтрольній Україні частині території життя вирує, де втілюються сміливі та масштабні проекти в той час, як поруч чути гомін обстрілів.

Саме в Краматорську, як і в Кропивницькому, є вулиця Двірцева, а у Слов’янському районі два роки тому була створена Черкаська селищна об’єднана територіальна громада, яка вже зараз може похизуватися одним з перших створених в Україні Центром безпеки громадян, що під одним дахом об’єднав і пожежну частину, і поліцію. Унікальну можливість особисто побачити оновлену Донеччину мала і журналістка «Народного слова».

Оновлена Донеччина

Весною 2014 року вся увага була прикута до Донецької та Луганської областей, де розпочалася гібридна неоголошена війна. Саме 12 квітня 2014 року почалися бойові дії  із захоплення в Донецькій області трьох великих міст: Краматорська, Слов’янська та Дружківки. Вже 13 квітня українська сторона оголосила про початок антитерористичної операції. Українські сили закінчили оточення Слов’янська, змусивши угруповання російських бойовиків 5 липня відступити до Донецька. При цьому Донецька обласна державна адміністрація з 13 червня 2014-го тимчасово розташовувалася в місті Маріуполі, а з 13 жовтня 2014 року до цього часу – у місті Краматорську. З початку березня 2015 року вона функціонує як Донецька обласна військово-цивільна адміністрація, яку з 11 червня 2015 року очолює Павло Жебрівський.

І ось у вересні 2017 року Донецька ОДА організувала прес-тур для журналістів регіональних та всеукраїнських ЗМІ, щоб продемонструвати, як Донеччина відновлюється та відбудовується, як завдяки втіленню низки проектів у різних сферах діяльності область, яка наполовину охоплена війною, намагається в ногу з усією Україною крокувати до європейських цінностей життя.

Екологія

Донецька область асоціюється в першу чергу з промисловістю, і не дарма: саме тут знаходиться Донецький вугільний басейн, або, як зазвичай його називають, Донбас, металургійний та паливно-енергетичний комплекси тощо. Нинішню екологічну ситуацію в Донецькій області можна визначити як кризову, що формувалася протягом тривалого періоду через нехтування об’єктивними законами розвитку та відтворення природно-ресурсного комплексу України. Тож вже сьогодні на прикладі Донеччини іншим містам, в тому числі і Кіровоградської області, слід навчитися не відкладати екологічні проблеми регіону на потім.  На Донеччині платниками екологічного податку зареєстровано 1464 підприємства, серед яких  33 – це великі підприємства. Кошти, вилучені за рахунок сплати екоподатку, з місцевих бюджетів направляються на відновлення довкілля. Крім того, на підконтрольній Україні території Донеччини наразі втілюються такі великі проекти, як придбання мобільної установки з утилізації ртутьвмісних відходів, реконструкція очисних споруд каналізації в місті Бахмуті, відновлення у Краматорську парку культури і відпочинку «Сад Бернадського» та створення регіонального полігона переробки твердих побутових відходів у Краматорську. До речі, за словами керівника обласного департаменту екології Сергія Натруса, доповненням до цього полігона мають стати сміттєсортувальні лінії у різних містах області та сміттєспалювальний завод у Краматорську. Планується, що в подальшому відсортоване сміття буде йти на вторинну сировину, а горючі органічні відходи спалюватимуться: отриманим попелом будуть пересипатися негорючі відходи, що дозволить уникнути пожеж на полігоні. На Кіровоградщині питання побудови сміттєпереробного заводу порушується час від часу вже не один рік, але досі жодних кроків до його створення не здійснено.

Разом з тим «Сад Бернадського» має чимало спільного із парками міста Кропивницького: тут є велодоріжки на кшталт дендропарковських, є й мотузковий парк, як у Ковалівському. Водночас громадська вбиральня в «Саду Бернадського» облаштована і для потреб маломобільних груп населення, чого знайти в обласному центрі взагалі неможливо.

Опорні школи: швидкість на перевагу продуманості

За словами Павла Жебрівського, основний фінансовий ресурс було спрямовано на опорні школи. Тому минулоріч на території, що підконтрольна українській державі, було визначено план із створення 21 опорної школи та оновлення Краматорської гімназії до рівня hub-school. На капітальний ремонт, реконструкцію та оновлення матеріально-технічної бази шкіл виділено майже 500 мільйонів гривень. Деякі школи, як-то Билбасівська ЗОШ І-ІІІ ст. Слов’янського району, Дружківська ЗОШ І-ІІІ ст. №17, вже можуть продемонструвати класи, в яких є мультимедійні дошки, сучасне обладнання у класах трудового навчання та хімії, капітальний ремонт будівель. З обласного бюджету на облаштування 85 спортивних майданчиків зі штучним покриттям, які з’явилися до 85-річчя Донецької області в містах, районах, об’єднаних територіальних громадах, було виділено близько 80 мільйонів гривень, з яких 9,6 млн грн – на будівництво основ для спортмайданчиків при 23 опорних школах. Та є й певні недоліки у втіленні таких масштабних планів: будівельні роботи в деяких школах не вкладали в строки, тож наразі школи функціонують без впорядкованого благоустрою, а деякі – навіть без протипожежної сигналізації. Крім того, при ремонті та відбудові опорних шкіл не було передбачено жодного заходу для інклюзії, тобто не створено умов навчання для дітей з інвалідністю та дітей з особливими освітніми потребами.

Мости Донеччини – як символ відродження

Відновлення насамперед в області потребують автошляхи і мости, які були зруйновані бойовиками. Голова Донецької військово-цивільної адміністрації пояснив, що ремонтні роботи йдуть швидким темпом: цьогоріч планується завершити відбудову 12 інфраструктурних об’єктів, хоча до війни за рік в середньому будувалося 2-3 об’єкти. Але такий темп провокує й певні проблеми під час реконструкції транспортної інфраструктури у Донецькій області, серед яких затримки з виконання робіт, дефіцит підрядчиків, відсутність системного підходу на рівні керівників міст та селищ. Та один з мостів біля Слов’янська, який проходить через річку Казенний Торець та був частиною дороги Червоний Лиман – Артемівськ – Горлівка, вже сьогодні є неофіційним символом відновлення Донеччини.

Ірина ТРЕБУНСЬКИХ

 

Напишіть відгук