КІРОВОГРАДЩИНА СТАЄ ЛІДЕРОМ З БУДІВНИЦТВА І РЕМОНТУ ДОРІГ

Здається, стара українська приказка «Їдь тихо – оминеш лихо» перестає бути актуальною для нашої області. Цьогоріч Кіровоградщина всерйоз взялася за дороги: тільки з державного бюджету, за інформацією голови ОДА Сергія Кузьменка, на наші дороги виділено понад 700 мільйонів гривень.

Це вдвічі більше, ніж минулого року, і більш ніж всемеро у порівнянні з 2015-м. Тоді ми взагалі отримали фінансування лише на утримання і збереження існуючого фонду доріг.

– В останні роки проводився переважно “ямковий” ремонт дорожнього покриття. Сьогодні ми вже відмовляємося від цієї практики і будуємо фактично нові дороги. У наступному році поставили за мету залучити ще більше коштів для оновлення магістралей нашої області, – зазначив керівник області Сергій Кузьменко, інспектуючи якість виконаних робіт минулого тижня.

Результати вже очевидні: сьогодні дорожники закінчують не тільки «свіжі» проекти, а й «довгобуди», що відкладались багато років поспіль (ще за попередньої влади). Та найбільш приємною новиною для мешканців області стало рішення зосередитись саме на місцевих дорогах,  які їм щодня доводиться долати. У першу чергу це стосується жителів сільської місцевості, які не з розповідей знають, як дістатись у негоду додому. Що ж до міжнародних напрямків та доріг національного значення, то і тут є суттєві зрушення.

«Стратегічна магістраль» («Будівництва сторіччя»)

Колись одна з найгірших доріг регіону, «зірка» Інтернету – кіровоградський відрізок міжнародної траси Знам’янка – Луганськ – Ізварине, або просто дорога з Олександрії на Дніпро, нині переживає друге народження. На одній з ділянок, 40-51 кілометр, уже закінчені підготовчі роботи, до холодів вона буде повністю оновлена. Ще на 11 кілометрах до зими планують покласти перші два шари асфальту, третій – у наступному році. Триває і реконструкція автомобільного шляхопроводу над залізницею на об’їзній дорозі Олександрії, який ще п’ять років тому вважався аварійним. Почали в квітні, повністю замінили всі бетонні опори і перекриття. Відкрити практично новий міст планують в середині листопада.

Наразі завершується і ремонт дороги на виїзді з Кіровоградської області по так званій стрийській трасі. Саме цим шляхом автомобілі прямують з Кропивницького в напрямку Умані. До кінця року в обласній адміністрації планують привести до ладу дві ділянки, «заморожені» колись до «кращих часів».

Цієї осені передбачено добудову об’їзної дороги через ліс навколо Знам’янки – це дозволить нарешті розвантажити центральні вулиці міста, які буквально вбиває транзитний рух великогабаритного транспорту. Ще один проект, забутий ще у 2010 році і до якого «дійшли руки» вже у Кузьменка,  – це сполучення Великої Виски з Новомиргородом, де на даний час, за словами заступника голови ОДА Андрія Коломійцева, маємо «4 кілометри дикого поля або небезпечних вибоїн». Завершення відбудови цього відрізка, зокрема, поліпшить і пришвидшить сполучення між Новомиргородом і обласним центром.

Домашня робота

Розпочати роботи на напрямках, що є найбільш важливими саме для мешканців Кіровоградщини, які набагато частіше їздять по області, ніж міжнародними трасами, дозволило саме збільшення державного фінансування. Окрім новомиргородського «довгобуду», у цьому році розпочаті та мають закінчитись серйозні ремонти двох доріг міжрайонного значення – між Новгородкою і Новою Прагою, а також між Новоукраїнкою і Плетеним Ташликом.

Тривають роботи на дамбі  у Світловодську, де асфальт вщент зруйнований через рух вантажних фур, а капітального ремонту не проводили кілька десятиліть. Щоправда, є проблема – частина цієї дороги знаходиться на балансі міста, яке не має грошей на ремонт. Тому обласна рада «підставила плече», і гроші будуть виділені під час наступної сесії, а ремонтувати за наполяганням голови ОДА почнуть уже найближчим часом. А на об’їзній дорозі навколо міста, яку востаннє латали 6 років тому, вже розпочато капітальний ремонт. Це більше 4 кілометрів, які замість асфальту вкриють бетонними плитами. Такі використовують при будівництві злітно-посадкових смуг на аеродромах. Після скріплення покриття буде монолітним і з легкістю витримуватиме великовантажний транспорт.

Усе це суттєві кошти, і не тільки з державного бюджету. Із обласної скарбниці вже витратили на ремонти в цьому році близько 25 мільйонів, і ця сума ще збільшиться за рахунок згаданої допомоги Світловодську. Крім того, з бюджетів міст, сіл та селищ в цілому було виділено 233 мільйони на утримання комунальних доріг в межах населених пунктів. Вже наступного року в дорожньому господарстві  багато що зміниться.

Важливо наголосити, що з 2018-го дороги місцевого значення передаються обласним адміністраціям. Для Кіровоградщини це 4 з 6 тисяч кілометрів автомобільних шляхів на території області. У подальшому саме органи влади на місцях будуть займатися їхнім утриманням і ремонтом, але це не означає, що держава кидає території напризволяще.

– Є прогнози, що на ці дороги будуть виділені кошти в сумі близько 400 млн на рік з державного бюджету (у вигляді субвенції до Кіровоградського обласного. – Авт.). Це дає гарні сподівання можливості приділити більше уваги місцевим дорогам, – говорить Андрій Коломійцев.

Якість та контроль

Разом із збільшенням фінансування відроджується і власне будівнича галузь – дорожники, які тривалий час просиділи без роботи, нарешті завантажені. На дорогах області працює сучасна техніка, на кожній ділянці задіяні десятки робітників.

– У минулому році ми не використали всі можливості державного бюджету, бо не вистачало підрядних організацій, які могли б якісно виконати великий обсяг робіт. В цьому році ми залучили підрядчиків з інших областей, у нас працюють з Одеської, з Київської, є пропозиції з Дніпропетровської області, – зазначає заступник голови ОДА.

Досить продуманими є  механізми контролю якості роботи підрядчиків, дотримання ними технологій будівництва і ремонту доріг. Зокрема, цим займаються від експертних організацій на зразок «Дор’якості», які надають відповідні звіти службі автомобільних доріг, до періодичних інспекцій перших осіб регіону та держави безпосередньо на об’єктах. В тому числі безпосередньо з прем’єр-міністром. Проте для того, щоб дорога «стояла», її треба не тільки правильно ремонтувати, а й правильно експлуатувати. Не секрет, що дорогами Кіровоградщини щодня курсує чимало автомобілів з масою, яка значно перевищує допустиму.

Поки в області функціонує лише один пересувний пункт габаритно-вагового контролю, розташований на вже згаданій автодорозі Знам’янка – Луганськ – Ізварине. За час його роботи з середини вересня перевірено понад півтори тисячі транспортних засобів, виявлено 608 порушень на суму більше 200 000 грн (майже сім тисяч євро). В адміністрації розраховують, що вже до кінця цього року регіон отримає до п’яти додаткових вагових комплексів, які будуть встановлені на всіх найважливіших магістралях. Як наголосив керівник області Сергій Кузьменко: «Практика підтвердила, що суттєві штрафи зменшують бажання великоваговиків «вбивати» нові дороги, які так нелегко відбудовувати для жителів нашої області…»

Будівельний сезон-2017 триватиме ще півтора місяця, пізніше погода стане непередбачуваною. Саме стільки залишилось у підрядчиків, щоб завершити усе заплановане на рік. Тому зараз робота на дорогах кипить, люди та техніка працюють у тому числі й на вихідні. Хоча й існують технології, які дозволяють класти асфальт у дощ та мороз, керівництво ОДА не планує такі технології застосовувати – адже, як кажуть в народі, “поспішиш – людей насмішиш”…

 

Напишіть відгук