НЕКОМПЕТЕНТНІСТЬ, НЕБАЖАННЯ ПРАЦЮВАТИ ЧИ КОРУПЦІЯ?

Ще зовсім недавно сфера державних закупівель була однією з найбільш корумпованих. Поява системи ProZorro допомогла зробити її більш відкритою, щоб ефективніше витрачати бюджетні кошти. Лише за рік, коли система працювала в пілотному режимі і її використання було добровільним, зекономлено понад 1,4 мільярда гривень.

Системним моніторингом того, як здійснюються публічні закупівлі на Кіровоградщині,  зайнявся Центр медіарозслідувань «Прозоро». За 3,5 місяці його роботи було виявлено порушення у 362 закупівлях. За словами керівника моніторингу Світлани Дубини, їх можна розподілити за кількома «типажами»

Дискримінаційні вимоги тендерної документації

У учасників вимагають надання аналогічних виконаних договорів за визначені замовником роки, кількість або суми. Наприклад, щоб отримати можливість зробити капремонт дороги на вулиці Короленка, управлінню ЖКГ треба було надати «не менше одного аналогічного договору з ремонту дорожнього покриття на суму не менш ніж 20% від очікуваної вартості закупівлі», «нотаріально завірені копії довідки про відсутність/наявність заборгованості з податків і зборів, виданої ДФС» тощо.

Цікаво, що, за словами Світлани Дубини, вже втретє замовники повторили ті ж самі помилки при оголошенні тендеру. А це, на переконання  голови Центру медіарозслідувань Павла Лісниченка, демонструє повну некомпетентність виконавчої влади у питаннях проведення публічних закупівель.

«Не ProZorro блокує ремонт вулиці Короленка, а неадекватні, неправильні дії самого замовника», – зазначив керівник Центру медіарозслідувань.

Відсутня кількість предмета закупівлі

Такі випадки було виявлено у роботі управлінь ЖКГ Світловодської та Олександрійської райрад, коли у замовленні вказується лише, що це буде поточний ремонт дорожнього покриття на певну суму від 250 тисяч до двох мільйонів. Які вулиці ремонтуватимуть і що треба робити – невідомо.

Можливе уникнення відкритих торгів

Це відбувається, коли увесь об’єм закупівель товарів дробиться та оформлюється таким чином, щоб не треба було проводити відкриті торги. Так зробили у  Власівському пансіонаті для ветеранів війни та праці з геріатричним відділенням, проводячи закупівлі на понадпорогові суми, але за різними кодами класифікатора паралельно.

За словами Павла, з 200 завершених допорогових закупівель, які з початку роботи системи провело ГУ ЖКГ Кіровоградської міськради, ГУ просто звітувало, не провівши жодної конкурентної закупівлі, хоча мали можливість це зробити.

«Вони навіть не намагаються економити. Показове підписування договорів на нижчі суми, ніж вказана вартість, – лише імітація економії. Якщо ми не розуміємо, звідки взялися цифри, як можна бути впевненим в раціональному використанні коштів?» – зазначає Лісниченко.

Завищення цін відносно ринкових

На цьому знається Кіровоградська обласна лікарня. Вона в черговий раз проігнорувала можливість знайти більш вигідного підрядника, уклавши прямий договір з ФОП, який поставить лікарні 3823 кілограми молока жирністю 2,6% за 110 888 гривень. Тобто по 29 грн/кг, що дуже відрізняється навіть від тих немаленьких цін на молоко, які є зараз на ринку.

Ще цікавішою виглядає закупівля вершкового масла управлінням молоді та спорту Олександрійської міськради. Це приклад одної зі схем, які використовує бізнес. Закуповувалися 1710 кг масла очікуваної вартості у 200 тисяч грн. Учасники скинули вартість до 79 тисяч, що означало 46,78 гривні за кілограм. Зазначимо, що у разі коливання цін на ринку законом про публічні закупівлі дозволяється підписання додаткових угод про підвищення вартості одиниць товару на не більш ніж 10 % від вартості. Так-от, договір підписали 2 жовтня. А протягом наступник десяти – нові додаткові угоди, через що ціна кілограма масла становила 115 гривень. У результаті таких маніпуляцій було закуплено не 1710 кг масла, а лише 695.

У кмітливого підприємця є ще декілька договорів з управлінням, оформлені таким же чином.  Напочатку року замість 6 тисяч кг товару поставив 3,5 тисячі.

Лариса ГУРІНА.

Напишіть відгук