БЮДЖЕТ–2018: ЩО КАЖУТЬ ЕКСПЕРТИ

Ледь не вперше вітчизняний кошторис на наступний рік не покладуть під ялинку, а приймають принаймні за кілька тижнів до Нового року. Що було, що буде, чим заспокоїться бюджетне серце країни – ми запитали в експертів.

Мінфін: економічне зростання, вливання у медицину та освітні пріоритети

На прохання «НС» ексклюзивне роз’яснення особливостей бюджету-2018 для наших читачів (окрема подяка прес-службі відомства) дав заступник міністра фінансів Сергій Марченко:

– Проект державного бюджету на наступний рік є бюджетом економічного  зростання, який трансформує економічні успіхи в підвищення рівня життя українців. Цей проект бюджету заснований на середньостроковій бюджетній резолюції. Робота, яку провів Мінфін, дозволила нам вступити у бюджетний процес 2018 повністю підготовленими, з чітко розрахованими і збалансованими показниками бюджету на найближчі три роки. Ці показники є реалістичними, всі видатки підтверджені доходами. Це запорука збалансованості бюджету.

Нагадаю, що парламент вже підтримав у першому читанні проект бюджету-2018, нині ми його допрацьовуємо з урахуванням висновків і пропозицій народних депутатів, щоб на початку грудня вже розглянути у другому читанні. Ми дотримуємось всіх законодавчо встановлених термінів і подаємо на розгляд бюджет вчасно – вже другий рік поспіль. Практика прийняття бюджету “під ялинку” відійшла в минуле.

Говорячи про основні показники, хочу зазначити, що, за нашими прогнозами, доходи зведеного бюджету збільшаться на рівні близько 15%, тим самим вперше перевищать 1 трлн грн. Наголошую, зростання бюджетних надходжень буде досягнуто без підвищення податків і лише за рахунок зростання економіки.

Ми відмовилися від хибної практики розпорошування бюджетних коштів на сотні програм, коли жодна не отримувала належного фінансування, не виконувалася і не приносила користь людям і економіці. Тому проект бюджету-2018 містить чітко визначені пріоритети, які отримають належне фінансування.

Детальніше про деякі з них:

Освіта залишиться одним із пріоритетів соціальних видатків. Нам необхідно підвищувати її якість, починаючи з середньої. Найперший крок у цьому напрямку – гідна оплата праці тих, хто навчає дітей. Так, у загальному обсязі освітньої субвенції на 2018 рік враховано видатки на підвищення педагогічним працівникам шкіл заробітної плати на один тарифний розряд та збільшення надбавки за престижність праці педагогічним працівникам з 20 до 30 відсотків.

В проекті бюджету на наступний рік також закладені видатки на проведення освітньої реформи. Зокрема, виділено кошти на модернізацію початкової школи, підвищення кваліфікації вчителів початкових класів, підручники для учнів перших класів. Також гроші будуть виділені на створення національної електронної платформи для розміщення навчальних ресурсів.

Розпочата у минулому році децентралізація може допомогти переорієнтувати підготовку кадрів на потреби регіональної промисловості. Місцеві органи влади будуть формувати регіональне замовлення, виходячи з потреб ринку праці. Так, у 2016 році були прийняті рішення щодо передачі управління закладами професійно-технічної освіти на місцевий рівень. Це дало позитивний ефект в частині визначення пріоритетних спеціальностей, які необхідні кожному регіону.

Уряд розпочав кардинальні зміни в системі охорони здоров’я, які підвищать якість та доступність медичної допомоги для українців. Обсяг видатків на охорону здоров’я, відповідно до проекту бюджету на 2018 рік, враховує видатки на проведення заходів реформи фінансування системи охорони здоров’я. Тобто враховано видатки на надання первинної медичної допомоги, створення та функціонування Національної служби здоров’я як єдиного національного замовника медичних послуг, а також передбачено видатки на реалізацію пілотного проекту з трансплантації органів, який дозволить використовувати потужності діючих центрів та відділень з трансплантації органів в Україні.

Також у 2018 році планується продовження:

  • реалізації урядової програми відшкодування вартості лікарських засобів для лікування окремих захворювань;
  • програми придбання ангіографічного обладнання для лікування серцево-судинних захворювань;
  • реалізації пілотного проекту зі зміни фінансування окремих закладів Національної академії медичних наук, який передбачає перехід від їх кошторисного утримання на оплату послуг з надання медичної допомоги (пропонується розширити перелік послуг, які будуть оплачуватися з державного бюджету);
  • реалізації заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров’я у сільській місцевості.

Скептики: зростання цін та загроза дефолту

Свою оцінку прогнозним цифрам на наступний рік ми попросили надати екс-голову Кіровоградської обласної ради, колишнього очільника постійної комісії обласної ради з питань бюджету, фінансів та інвестицій Миколу Ковальчука.

– Миколо Михайловичу, дефіцит державного бюджету в наступному році повинен становити не більше 2,5% від ВВП – про це домовились Кабмін та МВФ. Про що це свідчить?

– Більшість держав світу працює з дефіцитом бюджету. Це, можна сказати, норма, але вона не повинна бути більше трьох відсотків. Він спонукає владу працювати ефективніше, щоб виконати та перевиконати бюджет.

За роки незалежності встановилась певна структура видатків. Але вона різко змінилася після 2014 року і особливо у проекті бюджету на 2018-й. Адже ми вимушені направляти на фінансування оборонного комплексу колосальні суми. Це призвело до розбалансування структури видатків і в певному сенсі вплинуло на дефіцит бюджету.

Є різні форми поліпшення дохідної частини бюджету, в тому числі розвиток малого і середнього бізнесу, надання певних преференцій тій чи іншій галузі. Наприклад, в 2018 році фінансування будівництва і ремонту доріг буде здійснюватися через Дорожній фонд, обсяг якого складе 40 млрд гривень тощо.

– У бюджет закладено підвищення мінімальної зарплати з 3200  до 3723 гривень. Як сприймати цей показник?

– Зростання заробітної плати неминуче вплине на ціну продукції. Виростуть усі платежі, бо вони прив’язані до мінімалки. Як малий та середній бізнес відреагує на зростання фонду оплати праці? Правильно, буде скорочувати штат працівників та стимулювати підвищення продуктивності праці.

Заявлено зростання й середньомісячної зарплати до 8629 грн. Але не можна піднімати заробітну плату, не підвищуючи продуктивність праці. Відсоток збільшення фонду оплати праці повинен бути меншим за ріст продуктивності праці і йти за ним.

– Хто забезпечував зростання головного індикатора економічного розвитку?

– Передусім сільське господарство, а потім вже промисловість. При цьому у 2016 році сільське господарство зросло на 11,7%, але переробка сільгосппродукції – лише на 3,6 %. Чи не вважаєте ви, що ці цифри свідчать про тінізацію економіки?

– Кабінет Міністрів України заклав у державний бюджет на 2018 рік зростання ВВП на рівні 3%, як і минулого року. Наскільки цей розрахунок виправданий?

– Мінфін заклав у держбюджет на 2016 рік зростання ВВП на 2%. Економіка виросла на 2,3%. Уряд побудував держбюджет-2017 на прогнозі зростання ВВП до 3% при інфляції 8,1%, підрахунки НБУ – 2,8% та 9,1% відповідно. Влітку Кабмін затвердив середньострокову бюджетну резолюцію на 2018-2020 роки з прогнозованими показниками зростання економіки в 3%, 3,6% і 4% відповідно.

Якщо дивитися на ці цифри, з нинішніми темпами економічного зростання, рівня 2013 року ми досягнемо в кращому випадку у 2020-му, а показників 1991 року десь в 2030-му. Якщо ж будемо збільшувати внутрішній валовий продукт на чотири відсотки кожного року, то рівня сучасної Польщі ми досягнемо у 2050 році.

– Надходження до зведеного бюджету країни в 2018 році очікуються на рівні 1,118 трлн грн, що на 14,9% більше, ніж очікується за підсумками 2017 року. Видатки – 1,19 трлн гривень. Про що це свідчить?

– Державний борг не повинен перевищувати 1,999 трлн гривень. Державний і гарантований державою борг на кінець вересня склав 2,043 трлн гривень, або 77,03 млрд доларів. Згідно з Бюджетним кодексом, загальний обсяг державного боргу та гарантованого державою боргу на кінець бюджетного періоду не повинен перевищувати 60 відсотків річного номінального обсягу валового внутрішнього продукту. Інакше попереду – дефолт. А він в нас вже майже вдвічі вищий держбюджету і складає
80 % ВВП. В такій ситуації ми можемо сказати, що в нас бюджет розвитку?

Обласна рада: буде додаткове фінансування

Нинішній очільник цієї ж, профільної, комісії Кіровоградської обласної ради Павло Фесюк демонструє стриманий оптимізм.

– Місцеві бюджети – і бюджет Кіровоградської області не виняток – перебувають у стадії реформування, а саме децентралізації. Так, в 2017 році на місцеві бюджети було делеговано фінансування професійно-технічної освіти, компенсація пільгових проїздів і – головне – підвищення мінімальної заробітної плати. Всі ці питання стали випробуваннями для місцевих бюджетів, але за результатами роботи за 9 місяців маємо такі результати:

До обласного бюджету за січень-вересень 2017 року надійшло доходів (без урахування субвенцій з державного бюджету, крім освітньої та медичної) у сумі 1 417 330 тис.грн, що становить 96,9% до затвердженого з урахуванням внесених змін плану на цей період. Надходження до загального фонду склали 1 164 125,6 тис.грн (100,6%), до спеціального фонду – 253 204,4 тис.грн (83,1%). Отримано субвенцій з державного бюджету (крім освітньої та медичної) у сумі 2 773 786,1 тис.грн (97%). Власних доходів загального фонду обласного бюджету (податкових та неподаткових надходжень) надійшло за січень-вересень 2017 року у сумі  469 216,9 тис.грн, що становить 101,5% до плану на цей період. Понад план отримано 6 945,9 тис.грн. Таким чином, область надалі залишається залежною від державної підтримки, але постійно збільшує власні доходи.

Обласний бюджет здійснив цьогоріч ряд важливих програм, а саме:  у 2017 році значною є фінансова підтримка інвестиційного спрямування з державного бюджету, яка складає 250,5 млн грн (у 2016 році – 175,5 млн грн), у тому числі за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку (63,6 млн грн), субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку регіонів (167,7 млн грн) та субвенції на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад (19,2 млн грн). Зазначені кошти отримали майже усі міста обласного значення, райони та обласний бюджет.

З державного бюджету та завідповідного співфінансування з місцевих бюджетів здійснюється реалізація проектів з будівництва, реконструкції, ремонту та оснащення закладів комунальної власності територіальних громад в різних галузях соціально-культурної сфери, житлово-комунального та дорожнього господарства. При цьому особлива увага приділяється розвитку закладів охорони здоров’я, освіти та спортивної інфраструктури. Зокрема, проводяться роботи з реконструкції Кіровоградської дитячої обласної лікарні, обласної станції переливання крові, обласної дитячо-юнацької спортивної школи олімпійського резерву-2, капітального ремонту систем опалення та водопровідно-каналізаційних мереж Кіровоградської обласної лікарні, операційного блоку обласного онкологічного диспансеру.

Значний фінансовий ресурс обласного бюджету у поточному році спрямовано на утримання та розвиток автомобільних доріг, а саме на проведення поточного та капітального ремонту доріг комунальної власності у Світловодську, на будівництво автомобільної дороги в обхід Знам’янки та реконструкцію автомобільної дороги Новомиргород – Велика Виска.

За рахунок коштів обласного фонду охорони навколишнього природного середовища у 2017 році реалізуються проекти з реконструкції очисних споруд Кіровоградської обласної психіатричної лікарні, розпочато роботи з реконструкції комплексу гідрогеологічних свердловин для геолого-економічної оцінки запасів підземних вод Лозуватської дільниці Долинського водозабору, реконструкції очисних споруд у смт Новгородка.

Завершено реконструкцію дитячої обласної лікарні, прокладено нове покриття на автошляхах, проведені ремонтні роботи в ряді закладів поліції та військових, забезпечено стабільну роботу водогону «Дніпро-Кіровоград» з огляду на те, що було ряд аварій, а тариф не покриває поточних витрат.

Станом на 1 жовтня 2016 року кредиторська заборгованість із виплати заробітної плати працівникам бюджетних установ та по інших захищених видатках відсутня.

З обласного бюджету за січень-вересень 2017 року проведено видатків з урахуванням кредитування (без урахування видатків за рахунок субвенцій з державного бюджету, крім освітньої та медичної) у сумі 1289408,8 тис.грн, або на 81,8% до плану на цей період, у тому числі по загальному фонду використано 1062314,6 тис.грн (93,7%), по спеціальному фонду – 227094,2 тис.грн (51,3%).

Говорити про формування бюджету на 2018 рік ще зарано,  але вже із проекту законів «Про Державний бюджет України на 2018 рік» та «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (від 15 вересня 2017 року № 7116) зрозумілі певні тенденції:

  • Недостатність коштів додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я.
  • Недостатність коштів медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, у тому числі цільових видатків на лікування хворих на хронічну ниркову недостатність методом гемодіалізу та цукровий і нецукровий діабет.
  • Відсутність фінансового забезпечення переданих з державного бюджету обласним бюджетам видатків на оплату послуг з підготовки фахівців у вищих навчальних закладах І-II рівнів акредитації державної власності.
  • Неврегульованість питання фінансування заходів ветеринарної медицини.
  • Недостатність коштів, передбачених у проекті державного бюджету на 2018 рік, на забезпечення життєдіяльності Державного підприємства “Дирекція Криворізького гірничо-збагачувального комбінату окислених руд”.

За ініціативою заступника голови бюджетної комісії обласної ради Валерія Кальченка було підготовлено звернення та пропозиції, які, сподіваємося, будуть враховані при розгляді та затвердженні закону про бюджет на 2018 рік, а саме:

Запропоновано збільшити для Кіровоградської області обсяг додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я.

На лікування хворих на хронічну ниркову недостатність методом гемодіалізу та на лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет для обласного бюджету Кіровоградської області передбачити кошти у сумах відповідно 73,6 млн грн та 50,1 млн грн.

Збільшити видатки за бюджетною програмою КПКВК 1201480 «Забезпечення життєдіяльності Криворізького гірничо-збагачувального комбінату окислених руд» з 23,85 млн грн до економічно обґрунтованої потреби  у сумі 106,5 млн грн.

В житті області як територіальної одиниці слід розрізняти бюджет області (який включає всі бюджети сіл, селищ, районів, міст обласного підпорядкування) та обласний бюджет, який поширюється на органи обласного підпорядкування (лікарні, навчальні заклади, водогін та інші служби й об’єкти). Утворення ОТГ перерозподіляє функції на рівні районів та громад, тобто ті кошти, якими розпоряджались районні ради, тепер будуть в повноваженні громад, обласний бюджет жодним чином не зміниться. Важливо те, що громади зможуть розраховувати на додаткову дотацію, а відповідно бюджет області отримає додаткове фінансування, і це буде певним розвитком і кроком вперед.

Напишіть відгук