МІНІСТР ОСВІТИ НА КІРОВОГРАДЩИНІ: ПРО НОВІ ПІДХОДИ, ШКОЛУ ТА ЗАРПЛАТИ

Наступного навчального року шестирічки прийдуть до перших класів Нової української школи. По суті ці діти стануть символом нової системи освіти. Адже разом з ними стартує шкільна реформа, завершитись яка повинна тоді, коли вони підуть у 12-й клас.

Піонерами цієї нової системи стали першокласники ста українських шкіл, серед яких чотири – на Кіровоградщині.

Нагадаємо, в чому суть Нової української школи: перестати втовкмачувати дітям знання заради знань, інформацію, якою вони в житті не скористаються ніколи, а дати їм систему компетенцій – соціальних і громадянських, інформаційно-цифрових, природничо-наукових і технологічних, мовних і так далі. Навчити юних українців вчитися все життя, бути творчими і заповзятливими, екологічно грамотними прихильниками здорового способу життя. До того ж цьому вчити дітей так, щоб їм було цікаво.

«Ні» маленьким істуканчикам зі складеними руками, які нерухомо сидять за партами протягом декількох годин і зубрять уроки. «Так» живому спілкуванню, мобільності, творчому підходу, інтерактивним технологіям і відсутності страху в очах.

Саме на цьому зробила акцент міністр освіти та науки Лілія Гриневич під час відвідування кропивницької школи №25. Тут в експериментальних класах діти не сидять за рядами парт – а групами очі в очі, причому протягом дня кілька разів змінюють «місце дислокації». Тут відмовилися від гробової тиші на заняттях. Тут немає звичайних оцінок. Тут навчальний процес починається з ранкової зустрічі, на якій діти вітають один одного, вчаться правильно спілкуватися, висловлювати свої думки і почуття. Кожен тиждень в пілотних класах – тематичний. Нинішній присвячений Олімпіаді в Пхенчхані. Вони отримують не сухі знання, а прив’язані до життя, і демонструють їх діти через творчість. Більшість уроків – інтегровані, тобто одну тему діти вивчають з точки зору різних предметів. Дуже цікаво.

“Ми вже маємо перші результати навчання дітей у пілотних школах. І що найважливіше – ми досягли того, що діти хочуть ходити до школи. Зараз це одна з найгостріших проблем – втрата мотивації до навчання серед дітей молодшого віку“, – зазначила Гриневич.

“Зараз дiтей треба навчити не боятись помилятися, висловлювати свою думку, щоб у них не з’являлися комплекси. Потім ми їх дисциплінуєм, коли вони до цього доростуть. Зараз їм треба розвивати емпатiю та емоцiйний iнтелект“, – додала пані міністр.

Проте батьків також хвилює наявність необхідного обладнання – тих же інтерактивних дощок.

Гриневич роз’яснила, що минулого року держава надала майже мільярдну субвенцію на оснащення, шкільні автобуси та комп’ютери. На розвиток нової української школи на Кіровоградщині обласна влада отримала 3 млн 776 тисяч гривень.

«Що важливо: ми даємо свою частину і якщо місцевий бюджет додасть, буде можливість закупили (інтерактивні дошки. – Авт.) для всіх», – розповіла міністр і підкреслила, що у місцевої влади треба вимагати ці кошти, тим більш, що вони є.

Як зазначають в міністерстві, в старт Нової української школи держава вкладе 1 млрд 800 млн гривень. З них 998,7 млн підуть на забезпечення учнів початкових класів навчальними засобами та мобільними меблями, 163,818 млн – на придбання техніки для початкової школи, 386,5 млн – на підвищення кваліфікації вчителів, 48,349 млн – на навчально-методичну літературу для початкових класів, ще 272,382 млн грн – на підручники для 1-го класу.

Крім того, паралельно в країні проводиться дистанційний курс із засвоєння нових інтерактивних та пізнавально-пошуково діяльнісних методик навчання, який пройдуть усі 22 тисячі вчителів перших класів, аби бути готовими в наступному навчальному році працювати по-новому. За словами Президента Порошенка, у 2018-му на підвищення кваліфікації вчителів, які навчатимуть першокласників Нової української школи, уряд виділив 520 мільйонів гривень.

В рамках зустрічі міністру продемонстрували електронно-вимірювальну лабораторію для кабінетів фізики, придбану за кошти субвенції, та новий інтерактивний метод вивчення предмета “Захист Вітчизни” за допомогою обладнання для військово-спортивної гри “Лазертаг”, які справили неабияке враження на міністра.

«Ми побачили сьогодні чудовий приклад, як викладається навчальний предмет “Захист Вітчизни”, як за допомогою новітніх технологій учні можуть включатися в діяльнісне навчання, яке є дуже результативним. Це досвід організованого підходу, коли обладнання використовується не для однієї школи, а на цій базі навчаються хлопці з інших шкіл. Такий досвід вивчення цього предмета вартий поширення на національному рівні», – зазначила міністр.

Пані міністр за вагомий особистий внесок у розроблення інноваційної моделі “Нова українська школа” вручила подяки вчителям початкових експериментальних класів Галині Прокопенко та Людмилі Журавльовій і побажала їм успіху.

Коли від вчителів вимагатимуть більше, це має відобразитися на їхній зарплатні.

«Нам потрібно підвищити соціальний статус вчителя. Ви знаєте, що минулого року зарплата вчителів підвищилась на 50%, цьогоріч це в середньому буде на 25%. Але все ще, спілкуючись з вчителями, я запитую, яка у них зарплата, це не те, чого ми б прагнули. Якщо ми вимагаємо від вчителів бути активними, працювати з дітьми за новими методиками – то повинні надати відповідну шану вчителям. І від держави, і від суспільства зокрема», – зазначила Гриневич.

Вона звернула увагу, що вчителі, які беруть участь в пілотному проекті «Нова українська школа», відповідно до постанови Кабміну, мають вже з початку року отримувати надбавку у розмірі 30% до своєї зарплатні.

Що ж до фінансових поборів, які дуже турбують батьківську раду Кропивницького, міністр закликала батьків не бути пасивними і вимагати фінансову звітність та обговорення бюджету школи.

«Закон про освіту вимагає сьогодні оприлюднювати всі бюджети навчальних закладів, де має бути написано, звідки і на що ці кошти пішли. Якщо ваша школа потребує ремонту даху або ремонту – ви повинні про це сигналізувати. Має бути відповідний бюджетний запит від школи до місцевої влади. Далі ви, як батьківська громада, маєте подивитися оприлюднений бюджет, і якщо на цей ремонт є кошти від місцевої влади, ви повинні запитати, чому в батьків вимагають гроші, як і тоді, коли місцева влада не давала кошти. Будь ласка, будьте активними. Ми дали вам інструменти для прозорості, вимагайте публікацій бюджетів і їх чіткого обговорення. Якщо до батьків звертається школа за допомогою, то треба дуже чітко розуміти: на що має бути витрачена ця допомога. Ми дуже цінуємо співпрацю з батьками, але це має бути усвідомлена співпраця», – зазначила на завершення зустрічі Лілія Гриневич.

Лариса ГУРІНА

Фото Ігоря Демчука

 

Напишіть відгук