АДМІНІСТРАТИВНО–ТЕРИТОРІАЛЬНА РЕФОРМА: ЧИ ПОТРІБНА ДОБРОВІЛЬНІСТЬ?

Минулого тижня в залі обласного театру ім. М.Кропивницького зібралися представники Мінрегіону, місцевої влади Кіровоградщини, гості з Тернопільської, Черкаської областей. Це були учасники форуму «Реформа місцевого самоврядування та регіональної політики: можливості для громад та регіонів».

Серед спікерів заходу був й генеральний директор Директорату з питань розвитку місцевого самоврядування Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Сергій Шершов. Він презентував результати моніторингу процесу децентралізації влади в Україні. Наразі вже 6,4 мільйона осіб у країні мешкають в 743 об’єднаних територіальних громадах, з яких 38 громад очікують на рішення Центральної виборчої комісії про призначення перших виборів. Щодо Кіровоградщини, то загалом в створених ОТГ проживає 13,3 відсотка мешканців області, а ще 43 відсотки – в містах обласного значення без об’єднання.

Загалом початком реформи децентралізації влади вважається 1 квітня 2014 року, коли була схвалена Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні. Деякі напрямки концепції під час форуму пояснив Сергій Шершов:

– Концепція спрямована в першу чергу на подолання надмірної централізації влади, що неможливо без внесення змін до Конституції України. В Конституції треба передбачити положення, що більшість повноважень і функцій мають належати органам місцевого самоврядування із забезпеченням відповідного фінансового ресурсу. Зараз ці функції покладені на місцеві держадміністрації. Також має відбутися переформатування (а не ліквідація!) державних адміністрацій в органи префектурного типу. Чим більше ми передаємо повноважень та ресурсів органам місцевого самоврядування, то пропорційно має збільшуватися нагляд з боку держави за законністю рішень цих органів. І ось цей нагляд і мають взяти на себе адміністрації. Також має бути чітко визначене поняття «адміністративно-територіальна одиниця». Вже є проект Закону України «Про внесення змін до Конституції України». Щодо нього є позитивний висновок Венеційської комісії, Конституційного Суду, є позитивне голосування в першому читанні. Там дискусійні моменти, але повною мірою реалізувати Концепцію реформи місцевого самоврядування неможливо без внесення відповідних змін до Конституції.

Справді, одним з найбільш дискусійних питань, яке порушили представники ОТГ з Кіровоградської, Черкаської та Тернопільської областей, – це співпраця і порозуміння між створеними територіальними громадами та районними радою та адміністрацією. Адже створені територіальні громади  виходять на прямі міжбюджетні зв’язки із державною казною та за обсягами повноважень і функцій прирівнюються до міст обласного значення, тож переймають на себе сфери відповідальності з районної влади. То що відбудеться з районами в областях? Координатор з правових питань Центрального офісу реформ Юрій Ганущак, якого називають «батьком» реформи децентралізації в Україні, пояснив, що передбачається укрупнення районів і зменшення таким чином їх до приблизно сотні:

– На рівні району зараз мало що вирішується, тому що розбалансована система територіальних органів виконавчої влади, – розповів Юрій Ганущак. – Є три головні компоненти успіху, які реалізуються завдяки реформі децентралізації: це повноваження, покладені на тих, хто спроможний їх виконувати. Це ресурси, які даються відповідно до повноважень. І це відповідальність, яка дається як перед виборцями, так і перед державою за легітимність. Ми пропустили 27 років, тому в нас немає часу бавитися з добровільним об’єднанням десятки років. Всі, хто був активний, реалізували своє право. Держава не може терпіти кілька систем паралельно. На часі – відхід від добровільного об‘єднання. Тож процитую нашого Президента: кому не вистачило сил прийняти рішення знизу, ми допоможемо зверху.

Про важливість прискорення реформи та відходу від принципу добровільності говорив під час форуму очільник Асоціації об’єднаних територіальних громад, міський голова Новоукраїнської ОТГ Олександр Корінний:

– Вже у 2020 році місцеві вибори мають бути на одній спільній основі, інакше ми втратимо ще мінімум п’ять років. Не може бути виборів і в сільську раду, і в об’єднану територіальну громаду. Досить гратися у добровільність. Хто хотів створити ОТГ, той створив. Якщо ж місцеві ради не хочуть активізуватися, то від цього втрачає насамперед громада. Тому потрібен такий територіальний устрій, щоб під час місцевих виборів всі  були вже у рівних умовах.

Ірина ТРЕБУНСЬКИХ

Фото Ігоря Демчука

 

Напишіть відгук