ВОЛОДИМИР ТАБОРАНСЬКИЙ: ГОЛОВНА СТРАТЕГІЯ — СТВОРЕННЯ МЕРЕЖІ ОПОРНИХ ШКІЛ

0
646
views

Минулої п’ятниці у прямому ефірі телеканалу «Кіровоград» відбувся шостий випуск програми «Звіти наживо». Цього разу до студії запросили очільника обласного управління освіти, науки, молоді та спорту Кіровоградської обласної держадміністрації Володимира Таборанського.

Що саме розказав чиновник про дошкільну, загальноосвітню і професійно-технічну освіту – далі у матеріалі.

Про дошкільну освіту

 – Нинішнього року плануємо відкрити ще близько 800 місць у дошкільних закладах в області. Це відкриття реконструйованого дитсадка «Зернятко» у Новоукраїнці на 110 місць, створення додаткових місць у Новій Празі Олександрійського району, у селі Лебединому Устинівського району. Знаковим також є будівництво нового дитячого садка у Голованівську, – розповів Володимир Таборанський.

Про школи та підручники

Окремою темою стала реформа освіти під назвою «Нова українська школа». Вона передбачає зміни в змісті освіти, нову методику навчання та впровадження сучасних технологій в освітнє середовище. Новий підхід до навчання буде впроваджено в перших класах загальноосвітніх шкіл вже з першого вересня 2018 року. За словами Володимира Таборанського, близько 900 вчителів Кіровоградщини підготовлені до зміни викладання, самої концепції освіти та до нового змісту освітньої програми. Виявляється, що наразі освоюється 42 мільйони гривень на створення нового освітнього середовища із сучасними технологіями. Також 25 мільйонів гривень направлено на опорні школи області для створення близько сотні сучасних кабінетів для навчання та закупівлю семи нових шкільних автобусів.

– Головною стратегією у 2017/2018 навчальному році є створення мережі опорних шкіл. За три роки в області функціонує вже 76 таких шкіл. Результатом є рух вчителів від опорної школи до філій та рух учнів від філії до опорної школи. Це дало можливість втілювати профільну освіту, знизило кількість дітей, які навчаються на індивідуальній формі. Зменшено на півтори тисячі випадків, коли вчитель викладає не свій профільний предмет, – пояснив Володимир Таборанський.

На запитання щодо вже традиційної для українських шкіл проблеми з підручниками очільник управління освіти розповів, що цьогоріч першокласники отримають всі підручники:

– Міністерка освіти Лілія Гриневич запевнила, що підручники для першого класу будуть вже до першого вересня. Майже повністю отримали нові посібники для п’ятого класу. На жаль, на рівні всієї України є проблема з підручниками для десятого класу: ми їх отримаємо у вересні-жовтні і хочу заспокоїти батьків, що доступними будуть електронні версії. Щодо підручників для інших класів, то у нас різний ступінь забезпеченості, але як правило понад 90 відсотків. Деякі проблеми з початковою школою пов’язані з тим, що підручники вже були замовлені, а кількість учнів збільшується, тож ми дозамовляємо та докуповуємо.

Про профтех- та позашкільні заклади

– Вдалося створити сім нових позашкільних закладів, зросла кількість гуртків, секцій. В трьох професійно-технічних навчальних закладах вже розпочали дуальну освіту, 94 учні цьогоріч йшли за дуальною системою навчання. Відкрили два навчально-практичних центри на базах ПТУ. Більше 20 мільйонів гривень освоєно на нове обладнання і 3,5 мільйона – на ремонтні роботи. Розпочали проект ремонтів гуртожитків ПТНЗ – це серйозна тема, оскільки багато років сюди зовсім не вкладали кошти. Також оновлюються лабораторні кабінети.

Про інклюзію в освіті

– Окремою галуззю роботи державної адміністрації стало створення інклюзивних освітніх центрів на Кіровоградщині. Таких центрів створюється вже двадцять. На відміну від спецшкіл та інтернатів це не місця сегрегації, адже дитина разом з батьками приходить туди як правило в другій половині дня. Тобто дитина, навчаючись у звичайному класі звичайної школи, де є супроводжуючий асистент на уроках, спілкується з однолітками та соціалізується. В другій половині дня інклюзивно-ресурсний центр підхоплює цю роботу в плані корекції. Тобто спеціальні класи стають частиною звичайної школи. Якщо раніше подібну послугу надавала тільки обласна психолого-педагогічна консультація в Кропивницькому, то на сьогодні таку послугу надаватимуть 20 центрів у містах і районах. Це наближення послуг до споживача і це власне кроки для протидії сегрегації дітей з інвалідністю. Це зменшило кількість контингенту в школах-інтернатах від двох тисяч до 1700. В Олександрії на сьогодні об’єднуються школи спеціальна та звичайна загальноосвітня №2.

Водночас в області є два спеціальних автобуси, обладнані для користування ними людьми з інвалідністю: в містах Кропивницькому та Олександрії. Ми працюємо над тим, щоб нові автобуси, які закуповуються, були доступними для всіх людей.

Щодо доступності будівель, то сьогодні є пандуси, але це лише зовнішня доступність. Та й деякі з цих пандусів доводиться переробляти. Мають бути спеціальні вбиральні для людей на візках, підйомники, ліфти та інше обладнання в будівлях. Тому ми працюємо над цим, і деякі території вже визначилися щодо рішення. Наприклад, у Кропивницькому в школі №29 розробляється проект з врахуванням багатьох факторів доступності. В Новоукраїнці – це школа №4. Так кожна територія працює над початком, щоб зробити доступною повністю хоча б одну школу. Але зупинятися на цьому не можна, адже всі будівлі мають бути доступними для людей.

Про кадри та зарплати

– Молодий спеціаліст отримує понад чотири тисячі гривень на місяць: це небагато, але органи місцевого самоврядування намагаються додавати кошти, адже потрібно мотивувати молодих вчителів. Зрозуміло, у вчителів вищої категорії заробітна плата сягає більше десяти тисяч гривень, адже враховується й стаж роботи. На сьогодні середня заробітна плата вчителя в області – вісім тисяч гривень. В 2017 році зростання зарплати у вчителів відбулося на 40-60 відсотків. Цьогоріч зарплата орієнтовно зросте на 14 відсотків.

Ще на початку серпня в області було 216 вакансій для педагогів, на сьогодні вони поступово заповнюються. Але це високий показник, адже кілька років тому ми мали близько 30 вакансій по області. Основна маса вакансій – у сільській місцевості. Але й в містах є кадровий голод. Зокрема в Кропивницькому потрібні вчителі-вихователі для груп продовженого дня.

Про заборону поборів

– Така заборона є не лише в Кропивницькому, а й в багатьох населених пунктах місцеві ради прийняли подібні рішення про заборону поборів з батьків у фонди шкіл. Судячи зі звернень до облдержадміністрації, фіксується наполегливість щодо якогось здавання коштів не з боку вчителів, а з боку керівництва шкіл та батьківських комітетів. Намагаються поміняти вікна, штори, меблі тощо. Разом з тим я закликаю батьків не здавати до навчальних закладів, зокрема іншим батькам. Фінансова децентралізація в області дозволяє утримувати школи, місцеві бюджети мають відповідні кошти. Також не слід здавати й іншим батькам. Тому що у більшості випадків це робиться поки що не прозоро. Повністю заборонити – це забрати у батьків можливість поліпшити навчальне середовище для дітей. Але закликаємо і батьків, і заклади робити це прозоро і чесно. Це можна робити через спеціальні рахунки школи, щоб транзакції проводилися через банківську систему із зазначенням цільового призначення: для якого класу та на які саме потреби.

Ірина ТРЕБУНСЬКИХ

Фото Ігоря Демчука

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here