ЧИ ПРОЗОРИЙ БЮДЖЕТ КРОПИВНИЦЬКОГО?

0
667
views

Місцевий бюджет має бути зрозумілим та прозорим для мешканців населеного пункту. Для цього існує безліч інструментів: як пояснити доходи, розписати всі витрати та затвердити плани на наступний рік. Наскільки прозорим є бюджет обласного центру та що потрібно змінити в ньому?

Нещодавно експерти Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» провели моніторинг процесу прийняття місцевих бюджетів на 2018 рік у 27 містах України, включаючи усі обласні центри та місто Київ. Минулоріч Кропивницький посідав 16 місце у загальному рейтингу міст, а в 2018-му піднявся на декілька щаблів. Серед переваг експерти відзначили те, що міський бюджет Кропивницького затверджувався з обговореннями на відкритих бюджетних комісіях, із дотриманням термінів на оприлюднення проекту документа, яким його було погоджено. Однак Кропивницький – одне з багатьох у рейтингу міст, які прийняли річний бюджет без так званих бюджетних слухань, яких вимагає чинне законодавство.  Таким чином обласний центр Кіровоградщини у загальному рейтингу 2018 року розділив 5 місце із Рівним, Луцьком та Хмельницьким, набравши 15 балів та 72 відсотки «прозорості».

Крім того, на телеканалі «Кіровоград» минулої п’ятниці в програмі «Звіти наживо» очільниця фінансового управління міської ради Кропивницького Любов Бочкова розповідала про цьогорічний бюджет. Зокрема вона повідомила, що завдяки бюджетній децентралізації казна міста збільшилася в декілька разів і за дев’ять місяців 2018 року мешканці міста «скинулися» на два мільярди 106 мільйонів гривень. При цьому в дохідній частині міського бюджету 44 відсотки займають саме податкові і неподаткові надходження і 54% – трансферти з держбюджету, які мають цільове призначення (наприклад, зарплати освітянам та медикам). Ще два відсотки – це власні надходження бюджетних установ.

Але хто ж найбільше «скидається» в міський бюджет? Адже деякі підприємці намагаються виправдовувати негативні для мешканців міста вчинки в інтересах власного бізнесу тим, що їхня «справа» наповнює місцевий бюджет податками.

– Якщо ми зупинимося на податкових надходженнях, то у нас основним джерелом наповнення місцевих бюджетів залишається податок на доходи фізичних осіб, якого за ці дев’ять місяців було зібрано більш ніж 600 мільйонів гривень, – розповіла в прямому ефірі Любов Бочкова.

Зазначимо, що для більшості співгромадян та у більшості випадків ставка ПДФО (або, як його ще називають, прибуткового податку) з 2016 року становить 18 відсотків. Це ті самі 18 відсотків, які ми сплачуємо із власних зарплат, стипендій, доходів від здачі майна в оренду та суборенду, виграшів, доходів від депозиту тощо.

Також місцевий бюджет наповнюється за рахунок акцизів – 95 мільйонів гривень отримано за дев’ять місяців 2018 року. Цей дохід отримується від реалізації підакцизних товарів: тютюнових виробів та алкогольних напоїв, палива. Тобто, купуючи ці товари на території населеного пункту, кожен сплачує певний відсоток від суми у місцевий бюджет.

Також є місцеві податки та збори, які затверджує міська рада: ресурсний податок, а саме сплата за землю (74 млн грн), єдиний податок від суб’єктів підприємницької діяльності, які знаходяться на спрощеній системі оподаткування, – 99 млн грн, а також податок на нерухоме майно і транспортний податок.

Основними трансфертами з бюджету є субвенція на держпрограми соцзахисту (пільги, субсидії) – 705 млн грн.

– З бюджетною децентралізацією було запроваджено дві нові субвенції: освітня, якої надійшло 194 мільйони, і медична – 166,3 мільйона. Ці субвенції направляються в основному на зарплати педагогів загальноосвітніх закладів і професійно-технічних навчальних закладів. Медичну субвенцію у зв’язку з її недостачею ми направляли лише на заробітну плату медичних установ.

Видаткова частина бюджету без цільових трансфертних з держбюджету становить  мільярд 102,2 мільйона гривень. Ці кошти розподілялися міською радою на місцеві бюджетні програми і на забезпечення захищених статей видатків. У цій сумі видатків загального фонду  83,5 відсотка займають саме захищені статі, визначені Бюджетним кодексом України. В першу чергу це зарплата працівників бюджетних установ і розрахунки цих установ за енергоносії. Також сюди входять вартість медикаментів, соціальні пільги та інше.

Проблемою в місті є заборгованість по зарплатах медикам – на кінець жовтня в Кропивницькому вона становить більше 50 мільйонів гривень. Також є недостачі в освітній субвенції. За словами Любові Бочкової, ще при прийнятті бюджету бачили, що обсяги держсубвенцій на 2-4 відсотки менші, ніж у 2017 році, – це при зростанні заробітної плати медиків та освітян у 2018-му. Тому ще в лютому міськрада направляла листи у відповідні міністерства. Звідти отримали відповідь, що недостачу слід вирішувати за рахунок місцевих бюджетів. За словами посадовиці, в липні були виділені кошти з міського бюджету на освітні та медичні потреби. Також на сесії міськради 6 листопада виділили медичним працівникам 11,5 мільйона гривень на зарплату.

– На даний час вирішується питання про збільшення освітньої субвенції, 13,2 мільйона гривень, ми очікуємо надходження коштів. Це буде забезпечена заробітна плата педагогам до кінця року і там ще будуть кошти на виплату щорічної винагороди – те, що передбачено законодавством.

Також Любов Бочкова пояснила, що по медичній субвенції міськрада Кропивницького отримала по два розпорядження з Кабміну та з облдержадміністрації. Тож місту буде виділено 17,9 мільйона гривень, з них 1,3 мільйона гривень на гемодіаліз, півмільйона — на лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет, а різниця – на заробітну плату. На сесії, яка відбулася 27 листопада, ці 17,9 мільйона гривень залучили до міського бюджету.

Ірина ТРЕБУНСЬКИХ

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here