СКІЛЬКИ РАЙОНІВ ПРОПОНУЮТЬ КІРОВОГРАДЩИНІ?

Адміністративно-територіальна реформа, запроваджена в Україні ще в квітні 2014 року, передбачає не лише створення об’єднаних територіальних громад. План реформи розроблений експертом Центрального офісу реформ Юрієм Ганущаком ще у 2013 році і передбачає зміну самої «піраміди влади».

Про це пан Ганущак розповів днями у Кропивницькому та що очікує у разі реалізації цього плану на Кіровоградщину.

– З одного боку ставленик глави держави має бути «государевим оком», з іншого – він виконує політичну волю місцевих депутатів, які можуть йому висловити недовіру. Така схема притаманна авторитарним державам, але абсолютно непридатна для використання в демократичних, – підкреслив Юрій Ганущак.

Тому райдержадміністрації мають стати префектурою: перевірятимуть рішення місцевих рад на відповідність законам та Конституції, матимуть певні повноваження у надзвичайних ситуаціях:

– Функції держадміністрацій на районному та обласному рівнях будуть різними. Посилення йде саме на районні, які стають головними в частині управління державними функціями на території області. Щоб головою РДА був не місцевий мешканець, ми пропонуємо ротацію кожні три роки: щоб посадовець не мав «своїх» та не встиг ними обзавестися, для неупередженої роботи. Це система координації з центральними органами влади, – зауважив Юрій Ганущак.

І хоча райони будуть змінені, та території цих районів мають проходити по межах існуючих населених пунктів, щоб не розділяти село, селище навпіл. Межі області змінювати не треба, адже, за переконанням Юрія Ганущака, обласний рівень в Україні сформований логічно і не потребує змін. Тож за якими критеріями створювати нові великі райони в областях? Виявляється, критерії ті ж самі, що і при створенні госпітальних округів. Тобто зона доступності приблизно 60 кілометрів, райцентр – місто з населенням від 140 тисяч, навколо якого периферія, яка орієнтована на центр.

– Як вже казав Президент України, до 2020 року ми маємо вийти на новий територіально-адміністративний устрій. Тобто на місці 11 тисяч сільських селищних рад буде близько 1300-1400, з 488 районів – приблизно 100. Крім того буде розмежування повноважень між самоврядуванням і місцевими держадміністраціями.

Зараз є законопроект №8051 «Про засади адміністративно-територіального устрою». На базі цього закону ухвалять 24 акти про відповідний терустрій в областях країни, де будуть описані райони, громади тощо. А набере чинності він 2020 року. Нам нічого не заважає створювати нові райони без цього закону в точковому характері: тобто по областях, де до цього вже дозріли. І таких законопроектів може бути декілька по одній області, – пояснює Юрій Ганущак.

До Верховної Ради надійшли перші «точкові» законопроекти щодо Полтавської, Чернігівської та Кіровоградської областей. Законопроект  №9333 «Про зміну меж районів Кіровоградської області» передбачає три райони: Кропивницький, Олександрійський та Голованівський. Склад Кропивницького та Олександрійського району дорівнює складу відповідних госпітальних округів, а Голованівський район включає існуючі райони Західного госпітального округу. Нагадаємо: Міністерством охорони здоров’я на Кіровоградщині пропонувалося створити чотири госпітальні округи. Створено було три: Західний (Маловисківський, Новоукраїнський, Гайворонський, Добровеличківський, Голованівський, Новоархангельський, Благовіщенський, Вільшанський райони), Олександрійський (Олександрійський, Петрівський, Онуфріївський, Світловодський райони) та Кропивницький (Знам’янський, Долинський, Новомиргородський, Олександрівський, Бобринецький, Новгородківський, Компаніївський, Кропивницький, Устинівський райони).

Директор обласного Центру розвитку місцевого самоврядування Олег Яременко під час Ради регіонального розвитку зауважив:

– Нещодавно презентували один із законопроектів одного з народних депутатів стосовно поділу території нашої області на райони. На мою думку, це дещо недолугий проект, тому що протяжність території одного з районів із заходу на схід становить більше 200 кілометрів. Якщо згадати, що основна складова реформи ‒ це наближення послуг до населення, то трішечки цей проект не вписується в концепт. Враховувати слід не тільки економічні, не тільки щільність населення, а й соціальні, культурні та багато інших факторів, і найголовніше – інтереси людей.

Голова обласної держадміністрації Сергій Кузьменко на запитання про створення трьох районів на Кіровоградщині відповів:

– Я як голова облдержадміністрації не отримував завдання від уряду надати свої пропозиції щодо концепції нашого бачення адміністративного устрою Кіровоградщини. Я знаю, що деякі народні депутати мають ініціативи і нічого поганого в цьому не вбачаю. Та ми обов’язково будемо радитися з мешканцями області і власне тільки після цього будуть ухвалюватися кінцеві рішення.

Ірина ТРЕБУНСЬКИХ

Фото Ігоря Демчука

 

Напишіть відгук