ЧОМУ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ І СТВОРЕННЯ ОТГ СТАЛИ УСПІШНИМИ НА КІРОВОГРАДЩИНІ

0
383
views

У 2014-му в Україні стартувала реформа децентралізації, яка докорінно змінила можливості місцевих громад і формат взаємин з центральною владою.

Кіровоградщина одразу стала і залишається одним з лідерів по кількості якісних змін, що принесла президентська реформа. Для нашого аграрного регіону це знаково, адже від управлінської ефективності в громадах на місцях залежить успішність розвитку області в цілому.

На нашій території вже створено 20 об’єднаних територіальних громад (ОТГ), які безпосередньо користуються розширеними можливостями місцевого самоврядування. Відтепер громади отримують у своє розпорядження в декілька разів більше фінансових надходжень внаслідок зменшення відрахувань до Києва. Вже маємо суттєві зрушення у розвитку сільської медицини, залученні інвестицій та започаткуванні нових проектів з будівництва у новостворених адміністративних одиницях.  Ми поцікавилися у політичного експерта, кандидата політичних наук Руслана Стадніченка, у чому причини успішності реформи децентралізації на Кіровоградщині.

–  Як на мене, то одним з головних факторів успіху децентралізації стало те, що тривалий час на початку реалізації реформи вона була деполітизована і деякою мірою залишається деполітизованою й нині. Тобто жителі наших міст, селищ та сіл обирали собі тих керівників, які без прив’язки до будь-яких партій і політиків захищали інтереси означеної громади. Але згадайте, як одразу більшість так званих опозиційних політиків почали критикувати реформу децентралізації суто з політичних мотивів.

– Так, критика лунала з вуст більшості опозиційних політиків, про це говорили і Юлія Тимошенко, і Олег Ляшко, й інші. Але ж їхні партії брали активну участь у виборах в ОТГ і потім навіть робили гучні заяви про виборчі успіхи на загальноукраїнському рівні, чи не так?

– У цьому й біда, що президентську реформу, яка носила суто адміністративний і управлінський характер, спробували використати для самореклами ті, хто хоче захистити власні вузькі інтереси.  Адже за браком конструктиву значна частина українського політикуму працює за принципом “чим гірше для людей – тим легше прийти до влади з опозиційного табору”. Однак очевидним стало протиріччя між словами і справами згаданих вами політиків – адже ті ж “Батьківщина” з “Радикальною партією” пішли на вибори в ОТГ і активно займались там агітацією та пропагандою власних парторганізацій.

– Добре, але крім деполітизованості є ще якісь причини того, чому на Кіровоградщині вдається реалізувати значну кількість проектів у межах фінансової децентралізації?

– Звичайно. Я б виділив ще три важливих чинники, чому у нашій області реформу децентралізації можна вже вважати успішною. Перший чинник ‒ наявна злагодженість роботи на усіх рівнях публічного врядування. Відзначу, наприклад, конструктивну роль голови ОДА Сергія Кузьменка, зусиллями якого нам вдалося першими в Україні відкрити сільську амбулаторію у Приютівській громаді. Тепер у області вже діють 10 таких новітніх медичних сільських закладів. Другим чинником я бачу персоналії тих, хто очолив наші територіальні громади. Переважно це або самовисуванці, які ефективно і тісно співпрацюють з усіма відповідними інституціями, або представники президентської команди. Нещодавно, наприклад, голову Новоукраїнської ОТГ Олександра Корінного було визнано «Людиною року-2018» в Україні у номінації “Лідер об’єднаної територіальної громади”, що додатково підтверджує успіх децентралізації на Кіровоградщині. І третім чинником я б назвав безпосереднє сприяння центральних органів влади і європейських структур у забезпеченні та здійсненні реформи. Зокрема, цьому активно сприяє у нас відкритий першим в Україні  Центр розвитку місцевого самоврядування з директором Олегом Яременком на чолі.

– Невже усе так гладко і немає жодних проблем у процесі децентралізації в нашому регіоні?

– Я вже вище торкався цієї проблеми і ще раз наголошу, що основна небезпека децентралізації – це політизація, тобто прагнення опозиційних політсил скористатися змінами без врахування інтересів громадян. Візьмемо Смолінську ОТГ, яка майже стовідсотково укомплектована представниками партії “Батьківщина”. Як нам усюди повідомляє з рекламних носіїв Юлія Володимирівна, вона гарантує різке зниження ціни на газ. Відповідно можна було б очікувати, що місцева територіальна громада, яка працює у контакті з Тимошенко, хоча б наважиться зробити заяву про перегляд тарифів і ціни на газ, враховуючи ініціативу їхньої лідерки. Натомість ця ОТГ є однією з найбільш проблемних, депресивних і жодним чином не озвучує тих обіцянок, що вже встигла задекларувати перед виборами Юлія Тимошенко…

– Які ви можете дати прогнози щодо продовження реформи децентралізації і чи можуть бути якісь сюрпризи після виборів президента навесні?

– Знаєте, якщо у нас на найвищу посаду в державі балотується комедіант Зеленський, то підстави хвилюватись, звісно, є. Уявіть собі, п’ять років в умовах війни здійснювати стратегічні реформи, і раптом на посаді з’явиться хтось, хто курс державного управління проходив на сцені чи в студіях телеканалів… Але я все-таки оптимістично дивлюсь у 2019 рік і вірю, що українці не піддадуться на популістські обіцянки і гумористичні витівки, коли ухвалюватимуть доленосне для держави рішення.

Олена ЯРОВА

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here