А У НАС НАВКОЛО ЦЕРКВИ РЕВОЛЮЦІЯ ІДЕ!

0
259
views

Саме так, майже за Тичиною, відбувається перший на Кіровоградщині перехід релігійної громади УПЦ до новоствореної Православної церкви України. Порожні і не зовсім заяви на публіку, дитячі сльози, майнові документи та юридичні тонкощі, шабаш у сепаратистських ЗМІ, звинувачення у розколі та рейдерстві – історія (чи то істерія) навколо храму Успіння Пресвятої Богородиці у Кропивницькому триває вже тиждень, та, треба думати, до її завершення ще далеко.

Почалося все з публічної заяви міського голови Кропивницького Андрія Райковича. Хоча, наголосимо, своє відеозвернення до релігійної громади згаданого храму він записав саме як почесний громадянин міста та відомий меценат. Бо, як відомо, саме завдяки фінансовій допомозі тоді ще Райковича-бізнесмена у 2013-2014 році і був збудований храм. «Я маю велику честь бути причетним до будівництва храму Успіння Пресвятої Богородиці», – нагадав парафіянам благодійник та попросив «підтримати мене в рішенні передати храм Успіння Пресвятої Богородиці до Православної церкви України». І пообіцяв: «Свята православна віра, високі ідеали любові, добра, миру, терпіння і духовної чистоти завжди будуть у цьому намоленому святому місці. Як і раніше, православний люд молитиметься тут Богу і Україні».

Та виявилось, місцевий православний люд до такого повороту підготувався по-своєму – незважаючи на адресовані йому меценатом слова про духовну свободу, економічну, політичну і духовну незалежність, правду і справедливість. Адже вже за кілька годин, ближче до ночі, у храмі на Миколаївці зібрались люди, які називали себе представниками місцевої громади.

Ось як описують цю подію місцеві активісти, які теж прибули на зібрання.

“Не встигли ми зайти до храму Божого, як один батюшка почав перевіряти нас на знання заповідей Божих. Проклинали ненавистю люди, які називали себе вірянами цієї церкви.

Батюшки, а їх було 6, вміло маніпулювали фактами з історії та політикою. Своїми діями і словами зводили громадян між собою. А потім вивели посеред церкви – вдумайтеся! – дітей, які плакали і просили не забирати у них храм.

Куди його забрати? Храм є, був і буде!

Тут я зрозумів, наскільки людям московські попи промили мізки своєю пропагандою. Нічого не нагадує? Чи не так було на сході на початку російської агресії? Тут релігії і близько нема – тут лише політика Росії.

Для себе я зрозумів, що московська церква буде всіма способами, навіть прикриваючись дітьми, захищати свій вплив і політику Росії на нашій землі” (Андрій Лаврусь).

Дійсно, відео, на якому маленькі діти співають біля вівтаря та на камеру просять «не забирати храм», є на каналі Youtube «Кировоградская епархия».

«Ніхто нічого нікуди не збирався передавати, скоріш навпаки, зібралися, щоб засудити Томос і Константинополь за втручання в їхні “внутріцерковниє дєла” і проголосувати за те, щоб усе “осталось, как єсть” (Олександр Ратушняк).

Не менш активно обговорювали тему і… проросійські ЗМІ.

Одним із перших про ці події повідомив український сайт Союзу православних журналістів (СПЖ). Заголовок матеріалу – «У Кропивницькому парафіяни УПЦ та діти просять мера не відбирати у них храм».

Опублікувало новину про храм і агентство «Новостной фронт», яке ретельно стежить за подіями в «ДНР/ЛНР» і відстоює позиції сепаратистів. Заголовок при цьому майже повністю ідентичний з СПЖ, однак до абревіатури УПЦ (Українська православна церква) там додали літери МП (Московського патріархату).

Зрештою згадане зібрання від імені місцевої релігійної громади цілком прогнозовано ухвалило рішення залишатися у складі Української православної церкви, яку очолює митрополит Онуфрій. Також церковна громада засудила наміри «одного з благодійників церкви Андрія Райковича» передати храм до ПЦУ. Більше того, на думку парафіян, «він не має жодного права сам вирішувати за нас, церковну громаду, долю нашого храму».

Власне, має Райкович право чи не має – розберемось вже зараз. Адже святе місце у нашому випадку – це не тільки духовний, а й цілком матеріальний простір: земля, стіни, майно тощо.

Тож далі ситуація розгорталася не менш цікаво та напружено. Наступного після цих подій дня, 24 січня, сам Адрій Райкович зібрав прес-конференцію, на якій виявились доволі скандальні обставини.

По-перше: рішення про відмову від переходу храму Успіння Пресвятої Богородиці до Православної церкви України приймала… не та громада, на балансі якої він знаходиться.

– Я думаю, що це елементи й ознаки рейдерства, – зокрема сказав Райкович. – Релігійна громада на честь Успіння Святої Богородиці Кіровоградської єпархії (протокол зборів якої зафіксував відмову прочан від переходу до ПЦУ), як з’ясувалося, 2007 року створення, але я з такою громадою не працював, мене не залучали, мене не запрошували в членство цієї громади… І коли будувався храм, ця громада не долучалася до будівництва. Зовсім інша громада має всі установчі документи, документи державної реєстрації і на землю, і на право власності на споруду. Храм знаходиться на балансі Єлисаветградської православної громади.

Якщо бути зовсім точним, то храм знаходиться у приватній власності.  Власником значиться Кіровоградська обласна громадська організація “ЄЛИСАВЕТГРАДСЬКЕ ПРАВОСЛАВНЕ ТОВАРИСТВО”. У переліку засновників цієї громадської організації зазначені Олександр Володимирович Мосін, Андрій Павлович Райкович, Галина Василівна Райкович і Наталія Андріївна Щербина, а керівником – Наталія Артеменко (виконавчий директор ТДВ “М’ясокомбінат “Ятрань”). Таким чином, рішення, як буде використовуватись приміщення храму, за законом має приймати не релігійна громада храму, а громадська організація “Єлисаветградське православне товариство”.

Разом з тим Андpій Pайкович наголосив: він пpоти наcильного пеpеходу хpаму. «Я пpоти cили і пеpелому парафіян. Але відcтоювати моcковcький патpіаpхат наcильницькими методами не дозволю. Це від лукавого – до деcятої вечоpа тpимати дітей, видавлювати з них cльози. І змушувати пpоcити не відбиpати храм», – додав він.

Наступного дня слово взяли церковники: у тому ж конференц-залі інформаційної агенції CBN журналістів зібрали вже вони, а саме митрополит Кіровоградський і Новомиргородський Іоасаф, єпископ Олександрійський і Світловодський Боголєп, прес-секретар Кіровоградської єпархії протодиякон Іоанн Ганчин та настоятель Свято-Успенського храму протоієрей Сергій Новак. Серед переліку їхніх претензій: храм будував не лише Райкович, який не може, на думку церковників, приймати рішення про перехід одноосібно. Хоча вони й не заперечують: юридичних прав на храм у них немає, лише духовні.

Свою думку щодо конфлікту висловив наш відомий земляк, професор Володимир Панченко:

– Ясна річ, «русский мир» опиратиметься. Він і опирається. Причому НЕ ТАК ПАСТВА, ЯК ПАСТИРІ. І якби мова йшла тільки про служіння Богові! Ні: є ще й цілком мирські речі – вплив на свідомість людей, ідеологія, гроші, матеріальні цінності.

«Русский мир», очевидно, сподівається, що вибори Президента й парламенту розвернуть Україну на 180 градусів. Що зміниться геополітична ситуація (хай навіть і ціною російської збройної експансії?). Не вийде! Є незворотні історичні процеси, і ми маємо підтримувати їх. Сподіваюся, що й правоохоронні органи не розучилися професійно, на підставі закону, розпізнавати антидержавні заклики та дії.

Так що, дорогі земляки, думаймо. Відрізняймо служіння Богові від чужої пропаганди. Шануймо свою духовну свободу. Зберігаймо єдність. Пам’ятаймо, що всі ми разом і є Україна.

У вихідні, а саме 27 січня, Андрій Райкович прийшов до храму, де якраз служили представники духовенства УПЦ – згадані архієпископ Іоасаф та єпископ Боголєп. Тут він вчергове підтвердив: насильницьких чи радикальних дій з його боку де буде: «Ми ж ніяких радикальних дій не проводимо, ми ведемо цей діалог, і цей діалог закінчиться обов’язково на користь людям. Ніхто на шкоду, на зло людям нічого не робив, не робить і не збирається робити».

Майже через тиждень, 29 січня, офіційний коментар дало Кіровоградське обласне управління юстиції.

Рішення щодо долі приміщення може приймати лише власник, “Єлисаветградське православне товариство” (нагадаємо, Андрій Райкович входить до його засновників), на своїх зборах – такий висновок надав очільник Кіровоградського обласного управління юстиції Вадим Гуцул.  Адже парафія Успіння Пресвятої Богородиці, яка теж зареєстрована за цією ж адресою, жодних юридичних прав на храм не має – за відсутності документів про право на власність чи оренду.

Очільник юстиції наголосив: якщо громади не знайдуть спільної мови, справа може дійти до суду та примусового звільнення храму за допомогою виконавчої служби.

А тим часом

Церковні перегони в Перегонівці

Одночасно не менш бурхливо розгорталися події і в Перегонівці Голованівського району.

Як повідомляє сайт Голованівської РДА, 24 січня у приміщенні сільського Будинку культури відбулися загальні збори релігійної організації «Релігійна громада на честь Воздвиження Хреста Господнього Кіровоградської єпархії Української православної церкви с.Перегонівка Голованівського району Кіровоградської області» щодо зміни підлеглості у канонічних та організаційних питаннях.

На зборах були присутні близько 200 віруючих, з яких 160 проголосували за перехід під канонічне підпорядкування Управління Кропивницької єпархії Православної церкви України, а троє утрималися.

Але вже наступного дня, 25 січня, у тій же Перегонівці відбулись ще одні збори іншої релігійної громади, яка ухвалила протилежне рішення: не змінювати юрисдикцію і залишитись у підпорядкуванні УПЦ.

Як і у Кропивницькому, у Перегонівці руба ставиться питання, хто має вирішувати долю храму. Голова Перегонівської сільради Володимир Козак каже: право голосу мають усі, хто дотичний до зведення храму, хто долучився до новоствореної громади. До речі, тут храм знаходиться у власності саме місцевої громади. У нього немає приватного власника, так само він не належить жодній релігійній організації як юридичній особі.

Павло Мельник, нинішній настоятель Свято-Хрестовоздвиженського храму села Перегонівка, від імені УПЦ (МП) переконує: мовляв, вирішувати має право той, хто «регулярно живе релігійним життям».

Доки у Перегонівці тривають церковні перегони,  розглядається варіант почергового служіння у спірному сільському храмі.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here