ТРЕНУВАЛЬНА КУХНЯ ТА ДЗЕРКАЛО, ЩО РОЗМОВЛЯЄ: НАВІЩО ТА ДЛЯ КОГО

0
496
views

Про інклюзивно-ресурсну кімнату, що з початку навчального року почала діяти при Олександрівській  ЗШ І—ІІІ ст. №1 КЗ «Олександрівське НВО №1»,  де директором Людмила Литвин, вже багато говорять, а її досвід – вивчають. Та, як кажуть, краще раз побачити, ніж сім разів почути. Для цього ми й завітали до названого навчального закладу, де 13 дітей з особливими потребами не тільки засвоюють навчальний матеріал з допомогою педагогів і психологів, а й разом з ними роблять перші впевнені кроки в життя, стають рівними серед рівних.

Старше покоління пам‘ятає, як колись за Союзу намагалися не помічати людей з інвалідністю, відгороджуючи їх від суспільства, не кажучи вже про облаштування пандусів біля будинків чи підйомників у автобусах. Ця ганебна практика тривала і після розпаду СРСР, і тільки відносно недавно до людей з особливими потребами почали повертатися і допомагати у розв‘язанні їхніх проблем. Разом з цим у шкільній освіті з‘явилося досі не знайоме слово – “інклюзія”, яке поступово руйнує стіну байдужості та упередженості до дітей з особливими потребами та якісно змінює їхнє життя. От як приклад – Олександрівська інклюзивно-ресурсна кімната.

Загалом, в Олександрівському районі проживають 59 дітей з різними видами інвалідності, 12 з яких – на індивідуальному навчанні. В закладах загальної середньої освіти району налічується нині 34 дитини з особливими освітніми потребами, які навчаються в складі звичайних інклюзивних класів. На допомогу вчителям таких класів введено 22 посади асистентів учителя. Тих 13 учнів, які відвідують  названий навчальний заклад, ‒ це дітки із затримкою психічного розвитку. Саме для них і створено умови, які дозволять їм соціально адаптуватися, а згодом «наздогнати» своїх однолітків у навчанні. Вузькопрофільні спеціалісти – практичний психолог, соціальний педагог та вчитель-логопед коригують мовлення, розвивають логіку, мислення та уяву під час навчального процесу.

За словами начальника відділу освіти Олександрівської РДА Сергія Тимка, цей проект здійснено завдяки допомозі  голови Олександрівської РДА  Ольги Бороти  та голови Олександрівської районної ради Григорія Гончаренка, народного депутата України Олеся Довгого. На облаштування ресурсної кімнати витрачено майже 900 тисяч гривень. З них  на ремонт та облаштування пішли близько півмільона гривень з місцевого бюджету. За рахунок коштів субвенції на соціально-економічний розвиток регіонів, а це 325 тисяч гривень, придбано інтерактивне обладнання та меблі.  На 53 тисячі гривень з коштів державної субвенції на розвиток інклюзивної освіти купили розвивальні ігри.

Кімната розподілена на три зони. Навчальна – з  мультимедійним обладнанням, проектором, інтерактивним сенсорним модулем, магнітно-маркерною дошкою, комп’ютерним обладнанням та іншими наочними матеріалами для розвитку мови та пізнавальних процесів. В ігровій зоні є дерев’яні та пластмасові конструктори з великими деталями, що складаються за принципом «паз в паз», з можливістю складання пласких та об’ємних моделей для орієнтування в просторі, універсальний набір пірамідок, пісочниця для сухого та кінетичного піску, дерев’яні панно за методикою Марії Монтессорі. Соціально-побутова зона максимально наближена до реальної квартири. На маленькій кухні є потрібні меблі, посуд, мікрохвильова піч, чайник, холодильне обладнання, індукційна плита та столове приладдя для орієнтування в просторі. Учні по-справжньому накривають стіл для чаювання, розігрівають їжу у  «мікрохвильовці», вчаться розкладати харчі на полицях у холодильнику. Цією роботою особливо захоплені дівчатка. Спеціально для цих дітей облаштовано теплі туалети, окремо для хлопчиків та дівчаток.

Ми вперше побачили дзеркало, що «розмовляє». Це – помічник для роботи логопеда  з учнем. Дитина, у якої є вади мовлення, вимовляє потрібні слова, а потім за ним «повторює» дзеркало. Таким чином учень чує, які звуки він ще вимовляє недостатньо добре.

У цій кімнаті знаходяться діти різного віку, з якими індивідуально працюють спеціалісти. За словами директора школи, чим раніше з дитиною почнуть займатися і виправляти її вади, тим скоріше буде позитивний результат. Заняття проводяться у спокійній доброзичливій атмосфері. У більшості випадків на психічний стан дитини впливає несприятлива домашня обстановка, де діти не отримують належної уваги, не бачать усього того, що є в школі. Натомість у такій позитивній атмосфері, яка панує у інклюзивній кімнаті, дитина заспокоюється, у неї з‘являється потяг до знань, до спілкування на рівних  з іншими однолітками.

Кілька хвилин діти, відволікаючись від роботи, разом роблять фізичні вправи, повторюючи їх за героями мультфільму, який на цей час демонструється на інтерактивній дошці.

Разом з тим при названому навчальному закладі теж з 1 вересня минулого року  запрацював інклюзивний ресурсний центр, де директором Світлана Пахомова. Сюди приїжджають за консультацією з усього району.  Центр надає методичну допомогу в роботі з дітьми з особливими потребами їхнім батькам та педагогам.

Світлана КОСТЕНКО

Конкурс журналістських матеріалів «Дій активно! Живи позитивно!» ініційований благодійним фондом Олександра Шевченка та Українським журналістським фондом.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here