БЕЗ КОЛЬОРУ? БЕЗ ЗАПАХУ? БЕЗ СМАКУ?

0
504
views

Останнім часом у ЗМІ були публікації стосовно якості питної води, що подається централізовано через міські водопровідні мережі з водогону «Дніпро-Кіровоград». Працівники ОКВП «Дніпро-Кіровоград» досить упевнено, а головне переконливо інформують, пояснюють, що вода, яка подається, скажімо, в Олександрію, проходить очистку на водозаборі водогону «Дніпро-Кіровоград», а потім в резервуарах насосної станції при вході в місто. Тут же регулярно, кожної години, відбираються проби і виконується її аналіз у лабораторії на відповідність її питним параметрам, визначених державними стандартами. Ніяких відхилень від нормативних показників тут ніколи не фіксувалось. Періодично аналіз якості питної води раніше перевіряла міська санітарно-епідеміологічна станція (сьогодні невідомо, хто виконує цю перевірку), і результати перевірки завжди підтверджували її придатність для споживання. Такі прості та зрозумілі пояснення не викликають жодних сумнівів, дійсно це правда, але правда, та не вся.

Є ще й інші досить обґрунтовані докази, що підтверджують те, що вода з-під кранів у квартирах не така вже і якісна для споживання. Споживачі послуг водопостачання часто бачать, що вода іде з маслянистими плямами, іноді (особливо влітку) з неприємним запахом та смаком. Самі ж працівники водоканалу підтверджують, що через незадовільний стан магістральних і внутрішньобудинкових водомереж (до 50% їх потрібно міняти) у воду потрапляє бруд, іржа, а тому вона все одно забруднюється. Воду з-під кранів у різних мікрорайонах міста ніхто не бере на аналіз, і відповідно періодичного контролю її якості тут не визначено і не проводиться. Фахівці-експерти, медики (в т.ч. Олександрії) пропонують, рекомендують попередньо водопровідну воду кип’ятити, відстоювати, фільтрувати, а вже потім застосовувати для пиття та приготування їжі.

Значний попит в місті мають спеціальні фільтри, що приєднуються до водопровідних кранів у квартирах, спеціальні пункти продажу бутильованої очищеної води через системи очистки фільтрації, що тільки також підтверджує, що вода з централізованої водомережі потребує доочистки. За статистичними даними на основі незалежних досліджень в Україні середній показник відхилень якості питної води від санітарно-гігієнічних вимог за хіміко-біологічними показниками відповідно 4,5-1,1. Стосовно якості питної води, то в нас вона контролюється за 28-ми показниками, в той час як в країнах Євросоюзу – за 63-ма, і до того ж державні стандарти стосовно гігієнічних вимог та контролю якості питної води безнадійно застарілі, а нові не розроблені. Є також дані на основі медичних досліджень і показань, що до 80% хвороб пов’язані із неякісною питною водою (інформація центральних ЗМІ). В Олександрії теж простежується тенденція зростання захворюваності шлунково-кишкового тракту. Наведені дані тільки підтверджують, що проблеми з якістю і контролем питної води з водопровідних кранів у помешканнях олександрійців існують, і щоб їх вирішити, необхідно значне фінансування, зокрема заміна металевих труб на пластикові.

Це можливо і реально здійснити при дольовій участі держави, місцевої влади, грантових програм і споживачів послуг централізованого водопостачання.

Були сподівання, що через створення єдиного комунального об’єднаного підприємства з водоканалів міст Світловодська, Олександрії, Знам’янки, Кропивницького на базі водогону «Дніпро-Кіровоград» дасть змогу через концентрацію фінансово-матеріальних ресурсів та уміле їх використання поліпшити рівень і якість послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, в тому числі забезпечити якість та контроль питної води відповідно до європейських стандартів.

Але не так сталось, як гадалось. З моменту створення комунального об’єднаного водогону ОКВП «Дніпро-Кіровоград» минуло вже більше п’яти років. Але жодного поліпшення ні рівня, ні якості послуг в системі централізованого водозабезпечення для споживачів Олександрії не відбулось. У деяких мікрорайонах міста (зокрема в 14-му, Заводському мікрорайонах) допускаються перебої подачі води. В окремих багатоповерхових житлових будинках також, як і раніше, використовуються насоси для подачі води на верхні поверхи (це додаткові витрати, що включаються в тарифи). Не видно результатів модернізації системи фільтрації та очистки дніпровської води. В місті продовжують діяти пункти, де через системи фільтрації іде доочистка бутильованої води з водогону, яку масово купують городяни для споживання. Чи не є це підтвердженням того, що вода з водогону ОКВП «Дніпро-Кіровоград» не відповідає питним параметрам і відповідно ціна (тариф) на неї повинна бути знижена?!  Довести це пересічним споживачам дуже проблематично, зокрема через недосконалість системи контролю (якість води перевіряється без участі споживача). Поки ж можна надіятись, що міська влада реалізує подачу води з підземних свердловин Костянтинівського водозабору (такі обіцянки були в програмі «Центральний регіон-2015» але нічого так і не було виконано). Сьогодні вбачається, що діяльність ОКВП «Дніпро-Кіровоград» повинна бути предметом публічної дискусії громад Світловодська, Знам’янки, Кропивницького та Олександрійського регіону та, відповідно, після обговорення прийняття спільних скоординованих рішень та заходів з метою стабілізації ситуації. А то виходить так, що громади створили потужне обласне комунальне підприємство ОКВП «Дніпро-Кіровоград», а тепер не можуть дати йому ради.

Тому звертаюсь до всіх небайдужих громадян: не мовчіть, висловіть публічно свою позицію з цього питання! Це важливо! Це стосується кожного споживача з об’єднаного водогону ОКВП «Дніпро-Кіровоград»!

Борис ЗАГРАВА, один з пересічних жителів Олександрійського регіону.

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here