БАНК ЛОПНУВ. ЯК ЗАБРАТИ КОШТИ?

Як можна повернути свої гроші, якщо банк, у якому вони лежать, знаходиться на стадії ліквідації? Це питання залишається актуальним для тих українців, які звикли тримати свої кревні у банках не трилітрових, а комерційних.

Відповідь дає Головне територіальне управління юстиції у Кіровоградській області.

Згідно з роз’ясненням, сьогодні всі банки, крім АТ «Ощадбанк», ЗОБОВ’ЯЗАНІ бути учасниками Фонду гарантування вкладів фізичних осіб з моменту одержання банківської ліцензії (установа, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб, виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків.- Ред.). Отже, ваші вклади в банках є захищеними. Вклади в АТ «Ощадбанк» гарантуються державою (ст. 57 Закону України «Про банки та банківську діяльність»).

Не пізніше наступного робочого дня після офіційного отримання Фондом гарантування рішення НБУ про віднесення банку до категорії неплатоспроможних в ньому запроваджується тимчасова адміністрація. Дізнатися про введення тимчасової адміністрації можна з офіційної сторінки Фонду гарантування вкладів в мережі Інтернет не пізніше наступного робочого дня після початку тимчасової адміністрації, або не пізніше ніж через 10 днів з газет «Урядовий кур’єр» або «Голос України». Тимчасова адміністрація діє недовго.

Після того, як НБУ ухвалить рішення щодо ліквідації банку, призначається ліквідатор і починається робота з інвентаризації всіх активів і пасивів банкрута.  Після складання списків вкладників та позичальників ліквідатор проблемного банку передає його впродовж 20 днів до Фонду гарантування вкладів. Не пізніше, ніж через два місяці від дня відкликання в банку ліцензії, Фонд гарантування вкладів через  засоби масової інформації та на своєму офіційному веб-сайті (http://www.fg.gov.ua) повідомляє про те, коли саме будуть розпочаті виплати, скільки будуть тривати і через який банк-агент проводитимуть. Нагадаємо, що  мінімальний розмір граничної суми відшкодування закріплено на рівні 200 тисяч гривень. Якщо сума вкладу перевищує гарантовану суму відшкодування, клієнт набуває статусу кредитора банку і має право на висунення вимог до банку. Важливим є те, що заява про вимоги до банку як кредитора подається лише впродовж 30 днів з дня опублікування відомостей про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку у газеті «Голос України» або «Урядовий кур’єр», якщо не встигли подати – «проґавили свій час і свої гроші!». Зверніть увагу – список кредиторів публічно не розголошується. Кредитори банку отримуватимуть кошти в порядку черговості за рахунок коштів, які банк отримає від продажу майна. Виплати закінчуються в день реєстрації припинення існування банку як юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб. Максимальний термін ліквідації – п’ять років.

Отже, п’ять кроків, які мають зробити вкладники, якщо банк ліквідується за ініціативою НБУ або виводиться з ринку як неплатоспроможний.

Крок 1.  Будьте в курсі інформації, яку повідомляють ЗМІ. Про призначення тимчасової адміністрації неплатоспроможного банку повідомляється в газетах «Урядовий кур’єр» і «Голос України», а також на сайті фонду. Гаряча лінія фонду також надає відповідну інформацію за телефоном 0-800-308-108.

Крок 2. Переконайтеся у тому, що ваш вклад (ваші вклади) гарантовано.

Крок 3. Скористайтеся своїм правом отримати кошти в неплатоспроможному банку під час дії тимчасової адміністрації. Щоб дізнатися, коли та як вам виплатять кошти, відвідайте сайт фонду, зверніться на його гарячу лінію (0-800-308-108) або в місцеве відділення свого банку.

Крок 4. Якщо буде прийнято рішення НБУ про відкликання ліцензії неплатоспроможного банку та його ліквідацію, вкладники, чиї вклади гарантовано, отримають відшкодування протягом періоду ліквідації банку. Виплати вкладникам здійснюються через банки-агенти. Уся необхідна інформація про банки-агенти буде розміщена на сайті фонду, в газетах «Урядовий кур’єр» і «Голос України». Її надають також оператори гарячої лінії фонду (0-800-308-108).

Крок 5. Якщо розмір вашого вкладу перевищує максимальну гарантовану суму, а також якщо ви маєте в банку вклади, що не гарантуються, то протягом тридцяти днів з дня відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку вам необхідно подати відповідну вимогу до ФГВФО. Виплати за такими вимогами здійснюються залежно від достатності коштів від продажу майна банку.

Що необхідно знати про колекторські компанії

Окремого законодавчого акта, який би регулював діяльність колекторів в Україні, на сьогоднішній день немає. Потрібно зазначити, що будь-які заходи по примусовому стягненню заборгованості можуть вживатись виключно:

— органами Державної виконавчої служби;

— за рішенням суду, що набрало законної сили;

— за умови подачі виконавчого листа і відкриття виконавчого провадження;

— із дотриманням всіх офіційних процедур, передбачених Законом України «Про виконавче провадження».

Натомість колектори мають право звернутися до суду із метою стягнення переуступленого їм боргу і у випадку позитивного рішення звертатися до виконавчої служби з метою стягнення заборгованості.

У будь-якому разі в людини є право вимагати номер договору та дані первинного кредитора, а також тип договору (факторинг, представлення інтересів і т. д.) І його дані (номер і дату оформлення) між кредитором і колекторами. Без надання цих документів неможливо визначити правові підстави звернення колекторів до вас. І є підстави говорити про вимагання, за яке передбачено кримінальну відповідальність.

Колектори можуть діяти незаконними методами. Зокрема представлятися працівниками правоохоронних органів, прокуратури, суду і вимагати негайного погашення боргу; телефонувати вам або вашим знайомим і поширювати інформацію про те, що ви є злісним неплатником або взагалі шахраєм; приходити до вас додому в нічний час доби (з 22-ї до 6-ї ранку); погрожувати фізичною розправою й таке інше.

Усі ці методи повернення грошових коштів є НЕЗАКОННИМИ, тому намагайтеся такі факти зафіксувати (записати на диктофон, зняти на відео) і звернутися в поліцію із заявою про вимагання (стаття 189 Кримінального кодексу України) або ж про незаконне примушування до виконання цивільно-правових зобов’язань.

Отже, навіть якщо у кредитному договорі є пункт про можливість передачі інформації про позичальника (з його згоди) третім особам для стягнення заборгованості у випадку її прострочення, це не дає права колектору, порушуючи норми чинного законодавства, втручатися у ваше особисте та сімейне життя, а тим більше вести незаконний збір інформації про ваших близьких, знайомих та дискредитувати вас за місцем роботи.

Декілька кроків, які мають зробити боржники у разі звернення колекторів.

Крок 1.  Вимагати від колекторів підтвердження своїх повноважень і надання документів, на підставі яких вони діють.

Крок 2.  Вимагати надання розрахунку заборгованості та провести відповідну звірку розмірів заборгованості.

Крок 3. Якщо ви постраждали від таких дій з боку колекторів, звертайтеся із заявою про порушення кримінальної справи до прокуратури.

Робота інформаційного намету

 Фахівці юстиції відтепер будуть регулярно проводити правороз’яснювальну роботу на вулицях обласного центру. Консультування відбуватиметься двічі на тиждень.

Графік роботи інформаційного намету:

17 серпня

Локація: площа перед міськрадою. Час роботи: з 09.00 до 11.00.

22 серпня

Локація: Ковалівський парк. Час роботи: з 10.00 до 16.00.

29 серпня

Локація: вул. Дворцова. Час роботи: з 10.00 до 16.00.

31 серпня

Локація: площа перед міськрадою. Час роботи: з 09.00 до 11.00.

Підготувала Ірина ТРЕБУНСЬКИХ.

 

Напишіть відгук