ПЛАТІЖКИ ДЛЯ ПІЛЬГОВИКІВ: ЯК ОТРИМАТИ ЗЕКОНОМЛЕНІ КОШТИ?

0
5547
views

З жовтня 2019 року стартувала монетизація пільг на оплату житлово-комунальних послуг. Пільговики, в тому числі й учасники бойових дій, отримали вже нові платіжки – з повною сумою вартості послуг і без зазначення пільг. Як і чому змінилася система нарахування пільг і як тепер отримати свої кошти – дізнавалися кореспонденти «Народного слова».

Кому вигідна монетизація?

Вигідна вона насамперед власне споживачам комунальних послуг, які отримують пільги. Раніше пільгові кошти з бюджету отримували власне підприємства-надавачі послуг. Вони на рахунку пільговика від нарахування віднімали суму пільги, а решту вже направляли абонентові – для сплати. Таким чином абонент не отримав ці кошти і не був зацікавлений в економії. До того ж отриману пільгу неможливо було перенаправити. Наприклад, якщо людина, отримуючи пільгу, економить на воді, але при цьому більшість витрат йде на оплату теплопостачання, то зекономлені кошти так і зберігатимуться на рахунку абонента водоканалу «Дніпро-Кіровоград». Тож абонент мав на одних рахунках переплати, а на інших заборгованість.

Тепер же в Україні пільги монетизували: це означає, що кошти отримуватимуть власне пільговики, а не надавачі послуг на абонентські рахунки пільговиків. При цьому невикористані кошти пільг не будуть повертатися до державного бюджету, як раніше. Тепер людина може самостійно розпоряджатися власними зекономленими коштами.

При цьому пільга обраховуватиметься так само, як і раніше. Сума пільги розраховується відповідно до встановлених норм. Норми встановлені Постановою Кабінету Міністрів №409. А ось сплата підприємствам проходить за фактично спожиті абонентом послуги. Таким чином, пільговик може економити на споживанні послуг з вигодою для себе. На суму пільги процес монетизації не впливає.

Де отримувати виплату пільг?

Отримати монетизовану пільгу готівкою можна в банківській установі. В якій? Це вже на ваш розсуд і смак: пільгу нараховуватимуть на особистий рахунок пільговика у будь-якому банку, що діє в Україні. Квитанції за комунальні послуги  приходитимуть із зазначенням повної суми оплати, а кошти, котрі передбачені як пільга, надсилатимуться на ваш особистий рахунок. За що, коли і як сплачувати – відтепер особиста справа пільговика.

Щоб кошти надійшли на особистий рахунок у банку, потрібно було до 15 жовтня подати заяву в місцеве управління соціального захисту (згідно з місцем реєстрації пільговика).

Заступниця директора обласного департаменту соцзахисту населення – начальниця управління сім’ї та соціальних виплат Надія Кримська розповіла:

– В цій заяві єдине, що потрібно було зазначити, – це шлях отримання пільг. Тобто чи це через відділення Укрпошти, чи можливо це відкритий банківський рахунок у будь-якому з уповноважених банків.

На підставі поданих заяв органи соціального захисту населення формуватимуть щомісяця до 25 числа реєстри пільговиків для виплати пільг у готівковій формі і передаватимуть їх до Міністерства соціальної політики. Після чого Міністерство, опрацювавши отримані реєстри, надсилатиме їх до АТ «Ощадбанк». Звідти кошти переказують на особистий рахунок у зазначеному в заяві пільговика банку. Таким чином, кошти надходитимуть на особисті рахунки пільговиків, після чого їх можна зняти через банкомат або касу у будь-який час. Це є монетизація пільг у грошовій готівковій формі.

Начальниця відділу моніторингу та аналізу пільгового та пенсійного забезпечення департаменту соцзахисту ОДА Євгенія Хандусенко зауважила, що припинення виплат на оплату комунальних послуг при наявності боргів можливе лише субсидіантам. Пільговики не можуть втратити права пільгу через борги. Але якщо пільга виплачується в готівковій формі, а пільговик має заборгованість понад місяць сумою більше 340 гривень за комунальні послуги, то з наступного сезону (опалювального чи неопалювального) виплати пільг переведуться на безготівкову форму. Звичайно, після погашення боргів пільговик знову отримує право на нарахування в готівковій формі.

Якщо заява не була написана…

У випадку, якщо отримувач пільг не подав у відділ соцзахисту відповідну заяву до 15 жовтня, то пільги нараховуються у грошовій безготівковій формі.

Це стало проблемою для багатьох пільговиків. Наприклад, Тетяна з Кропивницького пояснила, що один з членів її сім’ї є учасником бойових дій, тож сім’я отримує пільгу на сплату комунальних послуг. Про монетизацію дізналися власне в одному з підприємств-надавачів послуг. Їм підтвердили, що відтепер квитанції надходитимуть з повною сумою за спожиті послуги. А щодо роз’яснення порадили звернутися до соцзахисту.

– Ми звернулися до управління соціального захисту з цього питання. Там нам повідомили, що пільги УБД підлягають монетизації, але це поки що добровільно. Оскільки ми не писали ніяких заяв на цю монетизацію, то і сплачувати повинні по пільгах, як і раніше, кошти на комунальні підприємства будуть надходити також як і раніше.

Для тих пільговиків, які не надали заяви, органи соціального захисту здійснили автоматичне нарахування пільг у грошовій безготівковій формі. Як це – пояснила Надія Кримська:

– Органи соцзахисту у жовтні нарахували пільги у безготівковій формі і надали відповідні списки до Мінсоцполітики. Звідти реєстри направили до Ощадбанку. Ощадбанк на кожного пільговика відкриває відповідний обліковий запис, на який нараховується сума пільги. Підприємства-надавачі послуг подають до Ощадбанку реєстри пільговиків із нарахованими сумами за спожиті послуги за місяць. І вже власне Ощадбанк перераховує пільги на сплату за абонента-пільговика.

Варто враховувати, що Ощадбанк перераховуватиме кошти до підприємств на абонентські рахунки пільговиків після 18 числа щомісячно.

– Оплата з Ощадбанку проводиться в першу чергу за опалення: чи то централізоване, чи за газопостачання на опалення, чи електропостачання. Якщо є залишки коштів, то вони нараховуватимуться на оплату послуг централізованого водопостачання, потім електро- та газопостачання на побутові прилади. Вже потім – на всі інші види комунальних послуг, – пояснила Надія Кримська.

Тобто якщо ви отримуєте пільгу у безготівковій формі, то Ощадбанк сам переведе кошти на оплату послуг. Таким чином за рахунок пільг може бути оплачена повністю послуга, яка надається на опалення житла і водопостачання. А, наприклад, якщо суми не вистачило – то за те ж електропостачання вже сплачуватиме сам абонент у повному обсязі.

Але як дізнатися, як тільки і за що вже було оплачено пільгами, а скільки ще треба заплатити? Все просто: Ощадбанк має надіслати вам смс-повідомлення після 18 числа щомісячно. В повідомленні зазначається сума отриманої пільги та як вона була розподілена за оплату комунальних послуг пільговика. Також там має бути інформація про залишок суми або про ті послуги, які оплачені лише частково чи не оплачені зовсім. Звичайно за умови, що в управлінні соцзахисту є номер мобільного пільговика, який потім передається у відповідному реєстрі до банку.

– При цьому нараховувати пеню за несплату за комунальні послуги не будуть як пільговикам, так і субсидіантам, – підкреслила Євгенія Хандусенко.

Якщо смс-повідомлення не надходить, то слід звернутися до органів соцзахисту та уточнити контактну інформацію пільговика, суму нарахованої пільги тощо. Також можна звернутися на гарячу лінію Ощадбанку для уточнення ідентифікаційного коду або іншої особистої інформації. Ще на гарячій лінії можна уточнити, чи була нарахована і у якій сумі пільга, як вона була перерахована за комунальні послуги тощо.

– Ми вперше нараховуємо так пільги. До того ж нараховується послуга теплопостачання за неповний місяць. Тому звичайно, на початку можливі якісь технічні збої. Тому при виникненні будь-яких питань щодо нарахування пільг звертатися в органи соцзахисту за місцем отримання пільги, – радить Надія Кримська.

Всі ті, хто має право на пільгу і не надав заяву до 15 жовтня, може надати відповідну заяву вже на наступний, неопалювальний сезон.

– Таку заяву бажано надати у період між закінченням поточного опалювального сезону, але до 15 травня, – зауважила Надія Кримська.

Як забрати зекономлені кошти?

Для зарахування пільги у безготівковій формі пільговику власний рахунок в Ощадбанку мати не обов’язково. Якщо ви не маєте власного рахунку, то банк автоматично створить для вас обліковий рахунок. Якщо суми пільги вистачило, щоб оплатити всі нарахування за комунальні послуги, то залишки суми залишатимуться і накопичуватимуться на цьому обліковому рахунку. По закінченні опалювального сезону слід звернутися у найближче відділення Ощадбанку щодо відкриття особистого рахунку (якщо такого немає). Вже з 1 червня 2020 року зекономлені кошти з безготівкових рахунків перенаправлять до особистих готівкових рахунків пільговиків в Ощадбанку.

– Після нарахування ці кошти вже можна або залишити для подальших оплат комунальних послуг, або просто зняти готівкою в банкоматі, – проінформувала Євгенія Хандусенко.

У випадку, якщо пільговик оплатив самостійно всі комунальні послуги в повному обсязі, але пільги отримує у безготівковій формі, то наступні платежі можна скорегувати безпосередньо в абонентських відділах підприємств-надавачів послуг.

Гаряча лінія Ощадбанку: 0-800-210-800 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів по території України). Сайт банку: www.oschadbank.ua.

Ірина ТРЕБУНСЬКИХ