БЕЗЦІННЕ ТЕПЛО: ХТО ВСТАНОВЛЮЄ ТАРИФИ?

Зростання тарифів та цін на житлово-комунальні послуги боляче вдарило по гаманцях українців. Раз, а то й двічі на рік підіймаються тарифи на електро- та газопостачання, що тягне за собою дорожчання майже у всіх сферах життя.

Кожного разу ми нарікаємо на Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), звинувачуючи її у корупційних діях, нахабстві чи просто ненависті до населення. Але ж хто насправді підвищує тарифи?

Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчі органи сільських, селищних, міських рад встановлюють тарифи щодо оплати житлово-комунальних послуг, які надаються підприємствами комунальної власності, та погоджують ці тарифи з підприємствами, які не належать до комунальної власності. Це стало можливим завдяки тарифній децентралізації: повноваження по встановленню тарифів частині суб’єктів господарювання, які не підпадають під критерії ліцензування НКРЕКП, перейшли до місцевих органів влади.

Водночас НКРЕКП заявляє, що деякі органи місцевого самоврядування розпочали встановлювати тарифи на житлово-комунальні послуги значно вищі, ніж раніше встановлювала власне Комісія. Іноді завищення становить менше одного відсотка, а іноді сягає вражаючих показників. Наприклад, тариф на теплову енергію для потреб населення  для ПАТ «Донбасенерго» («Слов’янська ТЕС») Комісією було встановлено на рівні 445,82 гривні за Гкал. Щодо місцевої влади, то вони вирішили цей тариф підняти на 70% і встановити на рівні 759,09 грн/Гкал! З іншого боку, тариф для ТОВ «Смілаенергопромтранс» для абонентів центрального опалення з лічильником було встановлено НКРЕКП на рівні 1195,7 грн/Гкал, тоді як міська рада визначила тариф у 1798, 14 грн/Гкал! Щодо абонентів центрального опалення без лічильника, то для них місцева влада перевищила тариф Комісії на 70,1%. При цьому депутати Смілянської міської ради передали колективне звернення на ім’я Президента, прем’єр-міністра та голови уряду України, в якому зазначили, що саме через дії НКРЕКП громадяни «змушені сплачувати непомірно великі комунальні платежі за варварськими тарифами, які нічим не обґрунтовані». Навіть більше: у зверненні депутати звинуватили НКРЕКП у геноциді українського народу, за що мають понести кримінальну відповідальність за завищені ціни на газ і тарифи на постачання гарячої води та централізованого тепла.

А як щодо Кіровоградської області? Та ж НКРЕКП оприлюднила цікаві показники щодо міст Олександрії та Кропивницького. В Олександрії центральне теплопостачання покладене на КП «Теплокомуненерго». Тут Комісією встановлено тариф на теплову енергію для потреб населення на рівні 1052,54 гривні за Гкал тепла, в той час як міська рада визначила 1145,34 грн/Гкал. Подібне підвищення з боку місцевого самоврядування відбулося і з ціною на послугу з централізованого опалення: 1278,70 проти 1419,11 за Гкал з приладами обліку та 33,7 проти 37,4 грн за м2 без теплових лічильників. Таким чином, місцева влада підвищила тариф за тепло в середньому на 11% від тих тарифів, які були запропоновані Комісією.

На шпальтах «Народного слова» ми неодноразово висвітлювали конфлікт між ДП «Кіровоградтепло» ЦНТІ  УНГА та ВАТ «Кіровоградгаз». Через цей конфлікт щодо непроплати за газопостачання декілька разів відключали централізоване тепло в оселях мешканців Кропивницького. Та, як виявилося, міська рада Кропивницького також встановлювала тариф для цього суб’єкта за відмінними від НКРЕКП тарифами. Так, ДП «Кіровоградтепло» ЦНТІ УНГА отримало від НКРЕКП тарифи з центрального опалення для абонентів з лічильниками на рівні 1424,08 гривні за Гкал, а для абонентів без приладів обліку – 34,39 гривні за квадратний метр опалювальної площі. В свою чергу місцева рада встановила ці ж тарифи для населення на рівні 1604,79 за Гкал та 40,89 гривні за квадратний метр.

Комісія ж на офіційному сайті заявила, що під час встановлення НКРЕКП тарифів на зазначені послуги деякими органами місцевого самоврядування чинився тиск на Комісію: накладання мораторіїв на підвищення тарифів, спроби притягнення до кримінальної відповідальності голови та членів Комісії тощо. Однак, як показують приклади, у разі встановлення тарифу самим органом місцевого самоврядування ці тарифи значно зросли. Це в свою чергу підтверджує думку про непослідовні та популістські дії деяких місцевих рад щодо обґрунтованості тарифів на житлово-комунальні послуги.

Ірина ТРЕБУНСЬКИХ

 

Напишіть відгук