ОСНОВНІ АКЦЕНТИ ПРОЕКТУ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ МІСЦЕВОЇ ВЛАДИ

0
690
views

До Верховної ради подано законопроект, що передбачає зміни до Конституції в рамках децентралізації влади. 

Наразі територіальний поділ країни передбачає області, райони, міста, райони в містах, селища та села, а також АР Крим, натомість пропонується райони замінити на округи, а замість сіл та селищ створити громади.

Громада має стати первинною одиницею у системі адміністративно-територіального устрою. Декілька суміжних громад утворюватимуть округ. Окремо буде визначатися правовий статус Києва як столиці держави. 

Префекти замість голів обласних державних адміністрацій

Передбачається, що префекти будуть держслужбовцями, призначатися та звільнятися з посади президентом України за поданням КМУ та звітувати главі держави. Офіс формуватиме сам префект. Строк перебування префекта на посаді в одному окрузі, області, Києві не може перевищувати 3 років. 

До повноважень префекта входитиме нагляд за дотриманням законності на території округу/області. Також чиновник буде координувати діяльність територіальних органів виконавчої влади, вносити подання президенту про зупинення дії актів (ухвалених радою, головою громади, окружною/обласною радою), які не відповідають Конституції.

!!! Експерти Асоціації міст України звертають увагу на критичні для місцевого самоврядування і суспільства питання, серед яких:

  • Відродження старої ідеї загального прокурорського нагляду, але під «новою вивіскою» префектів. На заміну місцевим державним адміністраціям приходять префекти. Префекту пропонується надати право наглядати практично за всією діяльністю органів місцевого самоврядування і швидко зупиняти їхні акти. З огляду на перелік інших повноважень, така функція префектів виглядає як основна. І це все на додаток до  вже наявного широкого державного впливу в усіх галузях муніципального життя, місцевих фінансах, публічних закупівлях, детальній законодавчій зарегульованості. Це виглядає як відродження старої ідеї загального прокурорського нагляду, але під «новою вивіскою» префектів. Такий підхід завдасть болісного удару по інститутах місцевої демократії. Особливо варто зауважити на нехтуванні Європейською хартією місцевого самоврядування. У Хартії наголошується на домірності заходів контролюючого органу важливості інтересів, які він має намір охороняти. Асоціація міст України переконана, що надання префектам замість суду функції зупинення всіх без розбору актів місцевого самоврядування є вкрай надмірним заходом.
  • Скорочення терміну повноважень місцевих обранців – порушення рівності форм народовладдя. Пропонується скоротити строки повноважень місцевих рад та голів громад з 5 до 4 років. При цьому строки повноважень Президента та Парламенту залишаються незмінні – 5 років. Обґрунтування такої нерівності відсутнє. Виходить, що на національному рівні виборні особи отримують більше часового, організаційного та фінансового ресурсів для реалізації своїх завдань, ніж на місцевому рівні.
  • Ліквідація поняття міст обласного значення. Система адмінтерустрою передбачає обов’язкові 3 рівні: усі міста входять до складу округів, усі округи входять до складу областей. Такі зміни виглядають вкрай суперечливими, оскільки громади матимуть значні відмінності за чисельністю населення. Це призведе до диспропорцій та нелогічностей при організації влади на рівні округів та областей.
  • Плутанина з терміном «громада». В одному терміні «громада» зведено одночасно і жителів однієї місцевої спільноти, і адміністративну територію. Чомусь громада повинна реєструватися як юридична особа. Не зрозуміло, для чого це потрібно з огляду на суть юридичних осіб за наукою цивільного права. Відповідно до ч. 1 ст. 5 Конституції України громади діють як складові народу України через вибори, референдуми, інші форми прямої демократії. Громади в переважній більшості випадків реалізують свої права через органи місцевого самоврядування, а також такі органи є представниками громад у суді.
  • Послаблення сільських, селищних, міських голів.У змінах відсутні повноваження нових голів громад щодо головування на засіданнях місцевих рад та очолювання виконавчого органу ради.
  • Втрата Києвом та Севастополем спеціального статусу. Міста Київ та Севастополь більше не розглядаються як окремі адміністративно-територіальні одиниці, що знаходяться поза відповідно Київською областю та АР Крим, мають особливості державного управління та місцевого самоврядування. Хоча ці міста мають об’єктивні передумови для такого спеціального статусу. За логікою законопроєкту, вони є громадами, що входять до складу відповідного округу та області або відповідно АР Крим. Передбачено лише для міста Києва встановлення додаткових повноважень як для столиці без узгодження із новим терміном «громада». Щодо міста Севастополя дивним виглядає втрата його спеціального статусу без зазначення у перехідних положеннях, куди він територіально приєднується.

Асоціація міст України сподівається на доопрацювання проєкту змін до Конституції щодо децентралізації влади у ході розгляду у парламенті. Інакше під егідою децентралізації Україна ризикує отримати владну вертикаль старого зразка замість європейських інституцій місцевої демократії.  

 За матеріалами АМУ

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here